
www.afr.com The Weekend Australian Financial Review May 12­13, 2012 49

Perspective

Piracy questions unanswered

leave the euro altogether. By Friday,
there was talk of a government being
formed that would continue with the
austerity package.

Otherwise Greece will go back to
the polls next month.

Vamvakidis sees three potential
outcomes from a second poll. First,
the radical left in the form of Alexis
Tsipras’s Syriza party, which
proposed to tear up the country’s
austerity promises while staying in
the euro, appears to be gaining
momentum. This is the first time in
Greek history where a far left party
stands a chance of winning,
potentially encouraging more voters
to support Syriza in the second
election, Vamvakidis says.

On the other hand, there are
parties on the right that failed to
get seats because they scored below
the 3 per cent threshold to enter
Parliament and who are now talking
about combining forces. Were that to
happen, then a coalition government
that stands for implementing further
austerity reforms may be able to
be formed.

Alternatively, there may be
another stalemate with neither
side able to form government.
Either a stalemate or a radical left
government opposed to austerity
would substantially increase the
likelihood of Greece leaving the
euro zone.

“Given the implementation
problems with the previous program
and given the new program is a result
of a very lengthy negotiation process,
not having a government willing to
implement this program or having a
government asking to reopen the
program makes it very difficult for
euro zone governments to justify
more aid to Greece,” Vamvakidis
says. “At this point, the scenario of a
euro zone exit is on the table.”

De Lucia agrees that recent events
have triggered a change in views. In
2009 and 2010 the probability of
Greece leaving the euro zone was
zero, he says. Now it’s actually a
genuine possibility.

“I don’t have any number in
mind,” he says, when asked about
the odds. “But I would say it’s not
zero any more and I would say that
many institutions, many firms are
considering that as an option.”

So what then? It’s been pointed out
that there is no mechanism for
countries to boot a country out of the
euro zone but, in reality, Greece
would have no choice but to leave.
Aside from needing borrowed
money to pay public servants, its
banks need funds from the ECB to
keep running. The minute the ECB
turns the taps off, its banks will
collapse.

Then it becomes a matter of
managing contagion. Europe’s
firewall would need more funding,
the ECB would need to be ready to
pump in more money to prevent a
banking crisis, fiscal consolidation
targets would need to be lowered
and Europe would need to set out a
plan for greater consolidation. It is a
long list and past performance
suggests Europe is not up to the
challenge. At least at Hollande and
Merkel’s first date there’ll be plenty
to talk about.

Neil Chenoweth

In late 2007 a group of hackers,
lawyers and senior media executives
told The Australian Financial Review
different parts of a remarkable story
– one that many of them had at first
struggled to accept.

The Financial Review had covered
the often controversial history of
News Corporation’s technology arm
NDS Group since 1996, but these
new claims were in a different league
– that NDS had promoted pay TV
piracy of News competitors across
the board. If true, the story required
extensive substantiation – and not
from a single source.

The first step was to look at
lengthy legal pleadings against NDS
by French media group Canal Plus in
2002 and US satellite broadcaster
DirecTV in 2000 and 2002.

US broadcaster EchoStar’s 2008
trial brought key players in the saga
into the public gaze with thousands
more pages of exhibits, filings and a
3000­page transcript in which NDS
executives made remarkable
revelations about earlier court cases.

The documents had to be analysed
in direct interviews with the people
in the story, which opened new leads
and provided other document
troves, including the hard drives of
former Scotland Yard commander
Ray Adams and also Lee Gibling, who
ran NDS’s pirate website, The House
of Ill Compute (Thoic).

That meant going back to primary
sources, and much more travel. It
took four years before the Financial
Review went to print with the story,
with overwhelming substantiation.

In the six weeks since then, Rupert
Murdoch’s The Australian has run a
determined campaign to discredit
the investigation, culminating on
May 5 when The Weekend Australian
devoted the top of its front page and
two pages inside to report that the
Financial Review had painted a
“blatantly incorrect conspiracy
theory of a global piracy scam
orchestrated by News Corporation”.

The Weekend Australian claimed
to have read 4500 of the 14,000
emails from Adams’s hard drive – but
without the lengthy engagement
with sources needed to build a
consistent picture.

The confusion began with the
most basic facts. The names were
mixed up – Sydney hacker David
Cottle became Andrew Cottle (The
Weekend Australian quoted an email
about him but cut Adams’s plan to
illegally obtain his phone records).

The people were mixed up – an
elaborate graphic showed an email
from Avigail Gutman on February 25,
2001. But the email was actually from
Ray Adams on February 22.

The dates were confused:
“Chenoweth turns a blind eye to this
email three months earlier showing
the hack was already common
knowledge.” The Weekend Australian
mounted a key argument based on
mistakenly reading the American
form of the date in the email,
6/4/2000, as April 6, 2000. The actual
date was June 4 – which undermines
the newspaper’s conclusion.

In another mix­up, it reported that
“this email, showing Sky cards were
being pirated as well as OnDigital
cards, is also ignored by Chenoweth”.
But no BSkyB cards were pirated,
only those of UK pay­tv broadcaster
OnDigital, which carried some
BSkyB channels.

From here the errors became more
serious. The Weekend Australian
reported on emails it said ran in the
Financial Review that didn’t and
other emails it claimed didn’t appear
in the Financial Review, which did.

The Weekend Australian cited a
July 13, 2000 email from an NDS
staffer containing OnDigital codes to
claim: “The AFR’s Chenoweth
cherrypicks these lines to claim NDS
has leaked its rival’s codes.”

This is quite wrong. The Financial
Review stories made no reference to
the email referred to, which
appeared in the BBC Panorama
program. But it’s hardly disputed
NDS’s website, Thoic, ran pirate
codes. Thoic produced a free e­zine
describing how to hack OnDigital,
while records from Lee Gibling’s hard
drive show that Thoic moderators
posted monthly codes for OnDigital
from June to September, 2000.

What’s more troubling is that the
News publication does not appear to
understand how pay­tv piracy works
– for example, why some pirate cards
required monthly codes – or even to
keep track of the main characters.

NDS tried to get Foxtel to stop
using the rival Irdeto encryption as
well as NDS, a protocol called
simulcrypt, but this was for sound
commercial reasons, the newspaper
says, quoting an Adams email: “An
independent assessment of the
issues with Irdeto security failings
can be professionally and
independently put in by ADSR. This
will be totally convincing. We do not
want simulcrypt in our lives.”

The Weekend Australian does not
seem to realise that ADSR, the
“totally convincing” independent
party providing Foxtel with “sound
commercial reasons”, is the
company of Oliver Kömmerling, a
master hacker who worked for NDS.

The Financial Review has quoted
Kömmerling’s revelations about NDS
piracy at length, but in these cases
The Weekend Australian calls him an
unreliable hacker.

News Limited chief Kim Williams
has pointed out that Foxtel swapped
its Irdeto cards to new­generation
Irdeto 2 cards in 2003, rather than
NDS. But conditional access
providers like Irdeto and NDS
operate on long­term contracts.
Telstra decided not to replace the
Irdeto set­top box shortly before
moving to a fully digital platform
with a new NDS set­top box in 2004.

Austar chief John Porter told the
Financial Review that Foxtel instead
had a soft switch­over, with new
clients getting NDS cards, before the
full digital switch­over.

The Weekend Australian
highlighted NDS’s work with the
anti­piracy bodies like Federation
Against Copyright Theft, but this has
been controversial. Davide Rossi,
former head of Europe’s leading anti­
piracy group AEPOC, is currently
facing criminal charges of fostering
piracy that Italian prosecutors say
was “in the express interest of NDS”.

Many questions remain. Why did
NDS allow competitors’ codes to be
posted on its own websites? Why
were source codes that NDS itself
hacked from competitors’ cards
released to other pirate websites?

How were NDS executives able to
obtain telephone records and other
confidential details of third parties?
Why did they repeatedly describe an
NDS budget line item as a fund for
police informants?

Perhaps most surprising, NDS
senior operatives repeatedly warned
that NDS had released competitors’
codes. Why did senior management
decide not to investigate?

@ America Inc, page 52

The News organisation’s
attempt to rebut our
hacking revelations is
littered with inaccuracies.

Cut and paste

PHANTOM EMAIL

“The AFR’s Chenoweth 
cherrypicks these lines”

... But this email has 
never been quoted in the 
Financial Review

TIME FLIES

“Three months earlier”

... But The Australian 
has misread the date

CARD SHUFFLE

“Sky cards were being 
pirated”

... But it’s OnDigital 
cards and platform 
being pirated

TOTALLY CONVINCING

“Sound commercial 
reasons” for Foxtel to 
drop Irdeto

... But The Australian 
shows wrong date, wrong 
sender and doesn’t 
realise “totally 
convincing” independent 
adviser ADSR is really 
NDS hacker

Where The Australian went wrong

FBA 049


