www.afr.com The Weekend Australian Financial Review

Pers

51

May 5-6, 2012

Dectlve

If someone was trying to “frame” NDS
in March 1999, they would first need to
know what the Haifa time stamp was -
and only NDS knew that.

“My whole team is on site, I geta
call: ‘Big problem. NDS and DirecTV
justlaunched a raid on Dave
Dawson’s place, and they just
trampled our case completely.

On the day that Guggenheim was
poised to track down the mystery
source of EchoStar piracy, DirecTV
and NDS had decided to seize the
business to enforce a judgment they
had obtained against Dawson
months before.

Days later, Menard left Edmonton
and moved to Vancouver.

Guggenheim went back to basics.
By mid-2000 Guggenheim’s
informants had told him that
Tarnovsky was the engineer behind
Menard.

Then the case took a new twist. In
August a post office in Texas
reported receiving a constant
stream of suspicious parcels from
Vancouver to a post box which were
then diverted to Tarnovsky’s address
in southern California.

Police searched two of the parcels
after a police dog responded to the
smell of drugs. Inside the parcels
were CD and DVD players, with
$20,000 cash hidden inside each.

Police found a fingerprint of one
of Al Menard’s employees inside the
parcels.

When US Customs contacted
Tarnovsky in February 2001, an NDS
lawyer told them Tarnovsky had
been an NDS employee for years,
any programming devices in his
home were NDS property and they
could not search without a warrant.

Tarnovsky has a theory: “It was all
on behalf of EchoStar,” he said. “You
know, EchoStar finds out that 'm
working for NDS, and are friends with
Al,sotheygo...toCustoms. ..Its so
sad. I mean, it was just bogus from
dayone.”

In Guggenheim’s eyes the circle
now appeared complete. The
biggest source of EchoStar piracy —
which now totalled 100,000 pirate
cards according to Tarnovsky’s
reports to NDS —was Al Menard
reprogramming original EchoStar
cards.

Menard was sending parcels of
cash hidden in electronic gear to his
friend Tarnovsky, who played
around with EchoStar code and
worked for NDS, which had reverse
engineered the EchoStar card, to
find the same flaw in the card that
Menard’s pirate cards used.

Unfortunately for Guggenheim,
taking the case to court hit a series
oflegal obstacles. Eventually
EchoStar had to begin over with a
fresh lawsuit in 2003. But by that
time, the statute of limitations had
cutin.

None of the Swiss Cheese posting
in 1998 could be used, neither could
any of the material Guggenheim
had painstakingly assembled

”»

through 1999 and 2000 including his
investigations of Discount Satellite.

Some of the testimony by NDS
employees contradicted NDS
internal emails obtained by the
Financial Review, to the point where
it's reasonable to ask whether the
jury was given an accurate picture.
Indeed, Hasak, the head of NDS
Operational Security, had a previous
history, while a senior intelligence
agent, of doctoring evidence and
orchestrating perjury.

NDS argued that other pirate
groups had hacked the EchoStar card
or even that Nagra had deliberately
sabotaged its own card.

Only two things were left in
EchoStar’s case: on the eve of
Christmas 2000, someone had
dumped the entire code for the
EchoStar card on a piracy site with
detailed instructions on how to
make pirate cards.

EchoStar claimed Tarnvosky was
the poster. But the jury found the
evidence inconclusive.

Second, an email on November 13,
2000, from Norris described
Tarnovsky reprogramming an old
DirecTV card (called P1) to take
EchoStar programming, using
software he had downloaded from
the internet.

The jury found that in doing this,
NDS had breached the US
Communications Act and two
articles of the California penal code,
but awarded nominal damages.

On a fourth count the judge
granted a permanent injunction to
stop NDS pirating EchoStar’s signal,
ruling that “the jury’s verdict
establishes that NDS engaged in
illegal conduct in undertaking the P1
Test” and “it is likely that NDS will
continue to engage in future testing
like the P1 test if not enjoined”.

The trial judge awarded legal costs
of $5 million in EchoStar’s favour, but
on appeal this was reversed, leaving
EchoStar to pay $18.9 million in
NDS’s legal costs.

The case was over. But the
questions remained.

Neil Chenoweth hasbeen ajournalist
with The Australian Financial Review
since 1993. He is the author of Virtual
Murdoch (London 2001); Rupert
Murdoch (New York 2002); and
Packer’s Lunch (Sydney 2006).
Chenoweth’s awards include: Walkley
Award Business Journalism 2004; Gold
Walkley for Journalism 2004; Walkley
Award Non-Fiction Book 2006; Qld
Premier’s Award Non-Fiction Book,
2006; Walkley Award Business
Journalism 2008.
nchenoweth@afr.com.au

The EchoStar case

The pay TV companies involved ...

NDS: subsidiary of News Corporation;
provider of pay TV conditional access
systems and related security services,
including to DirecTV

TV broadcaster

DJ owned by Hughes

DIRECTYV. Communications,

a subsidiary of GM. News Corp acquired
a controlling stake in 2003

CANAL+

|

DirecTV: US satellite

'l

Canal Plus: French pay TV broadcaster
and conditional access system provider
owned by Vivendi. Sells Tele+ Digitale
to News in 2003 to form Sky ltalia

... and how the events unfolded

1 NDS’s Black Hat team developed
report on how to pirate US
broadcaster EchoStar in 1998

2 DirecTV reported EchoStar piracy
days after Black Hat team
completed report.

3 NDS employee Chris Tarnovsky
linked to EchoStar and Canal Plus
codes posted on DR7.com website in
1999.

4 By 2001 more than 100,000
EchoStar pirate cards sold, costing
EchoStar hundreds of millions of
dollars

5 Kudelski security chief Alan
Guggenheim traced pirate cards to
three pirate dealers, including
Discount Satellite .

6 Pirate cards were programmed in
home of DR7 webmaster Al Menard.

7 Guggenheim’s plan to trap Menard
was foiled when NDS and DirecTV
raided Discount Satellite.

8 Guggenheim believed Tarnovsky
provided pirate hack for Menard.

9 Tarnovsky told the Financial Review
he “played around” with EchoStar
codes.

10 Narcotics squad in Texas found
$40,000 cash inside two parcels
posted to Tarnovsky by Menard
employee

11 Legal delays meant that most of
Guggenheim’s investigation was
beyond the US statute of limitations

12 Jury in 2008 rejected claim that
Tarnovsky released EchoStar code on
Internet in December 2000

SOURCE: FINANCIAL REVIEW

US curtal

1 call on

cards for News

The fallout from the
phone-hacking revelations

could follow Rupert
Murdoch to the US.

Paola Totaro LonDoN

Three years ago, almost to the day,
Jude Law was strutting the stage in
London’s West End as Shakespeare’s
sweet prince, Hamlet. The film star
swayed even the fiercest British
theatre critics and not long after
took the Bard’s great drama of
deceit, intrigue and family power
across the Atlantic to Broadway.

Law made global headlines of a
different kind in January, winning a
$US200,000 settlement in the News
of the World scandal, a rather more
modern tale of dynastic influence
and deeds most foul. Fellow
hacking victim, British MP Chris
Bryant, described the pay-outs then
as “only act four, scene four of a
five-act play . . .” telling The New
York Times, “it’s far from over”.

For the first time, Rupert
Murdoch was facing in the past
week the very real prospect that the
fallout from the nefarious practices
of his now-defunct British red-top
tabloid might follow him across the
Atlantic, too, damaging the News
Corp brand where it owns its most
profitable assets, in the US.

Remarking he'd been watching
the Leveson inquiry with “great
interest”, it emerged in Washington
that Jay Rockefeller, chairman of the
Senate committee on commerce,
science and transportation, has
now also written formally to Lord
Justice Leveson asking if he has
uncovered any evidence of
questionable practices in America.

“I would like to know whether
any of the evidence you are
reviewing suggest that these
unethical and sometimes illegal
business practices occurred in the
United States or involved US
citizens,” Rockefeller wrote.

This could well be a watershed
moment for News Corp, the
publicly traded company with
headquarters in New York. While
the American committee might
have kept an eye on the work of its
Westminster counterparts, a five-
page letter from the US Senate
raising concerns that US laws may
have been broken, obstruction of
investigations or the bribing of
public officials catapults that casual
interest into an entirely new league.

Ironically, the possibility of
contagion to the US was first tied to
Jude Law when it was reported calls
made to him by his assistant, Ben
Jackson, had been hacked just after
he'd landed at “an airport” now

Facing the music. .. Rupert Murdoch and wife Wendi.

believed to have been John F
Kennedy in New York. If his phone
had been connected to a US
network, this would have been a
breach of US law.

Under US federal laws, the
violation of telecommunications’
privacy for the purpose of
“commercial advantage” carries the
potential for five years’ prison and
10 for a subsequent event. London’s
The Guardian newspaper, tenacious
in its campaign to expose
journalistic dark arts at News
International, has revealed that
there may be other very serious
complaints from America.

Mark Lewis, the English lawyer
who has been the driving force
behind the hacking victims’
campaign, announced he’s joined
forces with an American legal
colleague, Norman Siegel, revealing
that at least 10 people have made
complaints about phone hacking in
the US - but not just against News
of the World but Fox News too.

The two stressed all are unproven
allegations so far but there’s little
doubt that they will be pursued

The firm could
face fines of
millions of dollars.

with the same vigour applied by
British victims.

Officials from the FBI, US
Department of Justice and the
Securities and Exchange
Commission are already thought to
be investigating whether illegal
payments by journalists on its
British tabloids mean News Corp
breached the Foreign Corrupt
Practices Act, which outlaws bribes
to foreign officials. The firm could
face fines of millions of dollars and
its executives banned from running
companies.

Noting all publicly traded US
companies must “exercise adequate
financial controls over subsidiaries”
such as London-based News
International, Rockefeller asked for
any evidence staff at News Corp’s
New York headquarters were “aware
of these payments and did not act
to stop them”.

US officials are also looking into
whether the mobile phones of
relatives of victims of the
September 11 terrorist attacks may
have been hacked. Rockefeller
asked Lord Justice Leveson if there
was evidence any Americans were
among 5000 “additional potential
phone-hacking victims” described
to the inquiry by Sue Akers, a
deputy assistant commissioner of
the Metropolitan Police.

Photo Bloomberg
FBA 051



