
www.afr.com The Weekend Australian Financial Review March 31 ­ April 1, 2012 43

Perspective

EUROPEAN HACKERS

Oliver 
Kömmerling
German master 
hacker hired by NDS, 
later Canal Plus
NDS codename Alex

Chris Tarnovsky
US serviceman in 
Germany turned NDS 
agent in US
NDS codename 
Mike, George or 
Biggun

Jan Saggiori
Swiss hacker, blows 
whistle on NDS
NDS codename 
Hannibal
Plamen Donev
Bulgarian hacker, 
later hired by NDS
NDS codename Pluto
Vesselin Nedeltchev
Bulgarian hacker, later hired by NDS
NDS codename Vesco
Boris Floricic
German hacker
who worked with 
Kommerling, dies
in park
Online name Tron

Rolf Deubel 
South African hacker, 
hacks Foxtel 1999, 
lured to and arrested 
in Bangkok in NDS 
sting
Online name 
MadMax
Lee Gibling
Founder of Thoic.com 
(The House of Ill 
Compute), world’s 
biggest piracy site in 
UK,  which becomes 
a front for NDS to 
trap hackers — 
sets up MadMax 
sting
David Cottle
Sydney based 
satellite dish 
installer
Online name Bond 
007.  
Gutman describes him 
as the “master-organizer, who has 
managed quite an infrastructure in 
OZ.”

Michael Clinger
CEO of NDS 1990-92. Operational 
Security established in part to track 
down Clinger whom 
News accused of 
fraud
Abe Peled
CEO of NDS since 
July 1995

Reuven Hasak
NDS security chief, 
former deputy head 
of Israel domestic 
security agency
Shin Bet

John Norris
Security chief of 
NDS US, former US 
Army intelligence. 
Orchestrated 
numerous stings 
against Canadian 
hackers 
Ray Adams
Security chief NDS 
UK, former 
commander 
Metropolitan Police 
criminal 
intelligence. Ran 
a network of 
informers and 
hackers for whom 
he offered 
protection from 
prosecution
Yossi Tsuria
Chief technology 
officer for NDS Israel. Tsuria 
was part of a radical group of Jewish 
Israelis in the 1980s that plotted to 
bomb the Dome of the Rock
Avigail Gutman
NDS Operational 
Security, Israel and 
Asia. Worked on the 
entrapment in 
Thailand of Rolf 
Deubel, a hacker 
known as MadMax

NDS

It was the same file. NDS contests
this, pointing out that it’s possible
to change a time stamp on a
computer file artificially. But if
someone fabricated the time stamp
to frame NDS, how did they know
what the time stamp needed to be,
unless they had seen the NDS file?

It was a forensic fingerprint that
tied the file posted on DR7 to NDS.

But how did the NDS file get to
DR7? Suspicion fell on Tarnovsky.

Kömmerling says that Tarnovsky
later told him he had been given
the Seca ROM file and when he
asked what to do with it, an NDS
executive had indicated by a facial
gesture that he should release it on
the internet. Tarnovsky denies
having posted the file.

Two days after the Seca ROM file
appeared on DR7, Saggiori, phoned
Tarnovsky, who was a close friend,
and asked if he could help supply a
part of the Seca ROM that had not
been included in the file on DR7.

“[Chris] told me he was not able
to have the Canal Plus ROM 2000
address because that part had been
lost during extraction of the code,”
Saggiori testified in a US court in
2008. But Tarnovsky had the ROM
code for the Nagra card, which he
offered to send to Saggiroi. Both
cards were built on an ST Thomson
microprocessor, and Tarnovsky

incorrectly believed they shared the
same system ROM codes.

Tarnovsky sent the Nagra code to
Saggiori as an attachment to an
email with the PGP encryption
system. This locked the file with a
date and time. It could be unlocked
only by Saggiori’s private key.

This was forensic evidence that
linked Tarnovsky and NDS to the
release of part of the underlying
code for the ST Thomson chip used
by Nagra.

At the 2008 trial, an NDS
independent expert examined the
encrypted file but made no
submission to challenge its
authenticity. Tarnovsky denied
having sent the email to Saggiori,
and said he would not have used
the high level of encryption in the
attachment because it was illegal in
the US at the time.

Six months later Saggiori wrote a
report that ended up in the hands
of Gilles Kaehlin, the head of
security at Canal Plus. He opened
an inquiry that led to Canal Plus
suing NDS for $1 billion in
damages, in March 2002.

Oliver Kömmerling became a
surprise witness for Canal Plus.
Adams lost his job, and in the
process the hard drive of his laptop,
with thousands of revealing emails,
was reported stolen.

Only days before, OnDigital, the
fledgling pay TV rival to BSkyB in
Britain which used the widely
pirated Seca card, had collapsed
owing £1 billion.

In 2000, DirecTV had sued NDS
for piracy­related behaviour, but
the case was settled. DirecTV
insisted Tarnovsky had no further
contact with its smartcards.

It now sought to reopen the case
in light of the Canal Plus
allegations, citing actions by
Kömmerling. A US Attorney in San
Diego convened a grand jury to
investigate NDS, and other satellite
broadcasters – Echostar in the US,
Sogecable in Spain and MEASAT in
Malysia – applied to join to the
Canal Plus action.

In June 2001, with the
Vivendi/Canal Plus empire days
away from collapse, Murdoch
agreed to buy its Telepiu pay TV
arm in Italy, which he merged with
Stream to form Sky Italia.

A condition of the deal was that
Canal Plus buried the NDS lawsuit.
It became a race for time to see
whether Echostar, Sogecable
and MEASAT could gain access to
the Canal Plus documentation
before the Telepiu deal closed in
April 2003.

The window closed. MEASAT

walked away when the Canal Plus
case closed. Sogecable and
EchoStar had to launch new
lawsuits. But the delay in trying to
join Canal Plus meant most of the
events that formed the basis of their
cases were now beyond the statute
of limitations.

DirecTV dropped its NDS lawsuit
after News acquired control of the
broadcaster in 2003.

The grand jury investigation was
transferred to Los Angeles, where a
new deputy US Attorney found NDS
had no case to answer.

EchoStar soldiered on, going to
trial with a drastically restricted
case in 2008.

NDS applied to call the deputy
US Attorney as a witness, but the
judge ruled against NDS over

questions of whether News had
helped him get a job at the Motion
Picture Association.

The jury decided in EchoStar’s
favour on three of the six counts,
but awarded negligible damages.

The trial judge awarded split
costs with $5 million in EchoStar’s
favour. This was overturned by the
appeals court.

“Just this week, EchoStar realised
the cost of making these futile and
damaging allegations against NDS
when it paid approximately
$19 million to NDS,” an NDS
spokesman told the Financial
Review during the week.

NDS has been sued by five of the
largest satellite broadcasters in the
world, each of which was seeking
damages of about $1 billion, after
paying estimated legal costs of
some $80 million.

NDS has emerged unscathed and
undaunted. It prefers to focus on its
successful sale to Cisco, the
spokesman said.

How much are the NDS secrets
worth? The two­part sale of NDS
that began in 2008 has shown that
encryption is a goldmine.

The total payout was $5.7 billion.
News Datacom had an

encrpytion system based on a

smartcard, a minor business which
became hugely important when
Murdoch discovered months later
that he needed a way to encrypt his
UK satellite venture Sky Television.

It’s called a conditional access
system and is used to ensure only
paying customers can watch the
pay TV programming.

The NDS smartcard would be
inserted into the set­top box and
the satellite picture would
unscramble. But hackers soon
worked out how to reverse engineer
the NDS smartcards to produce
pirate copies – which is where
Operational Security came in.

Adams’s new boss at NDS was
Reuven Hasak, a former deputy
head of Israel’s domestic secret
service, Shin Bet.

Hasak had been slated for the top
job at Shin Bet but his career was
destroyed by revelations of perjury
and cover­up over the murder of
two Palestinian hijackers after they
were captured in April 1984.

They were killed by a Shin Bet
agent, allegedly on the orders of
Shin Bet chief Avraham Shalom.

But over 18 months of
investigations, Hasak helped
orchestrate a false story, coaching a
string of Shin Bet agents to give
sworn evidence that an army
officer, Brigadier­General Yitzhak
Mordechai, was the killer.

Shortly afterwards the Landau
Commission reported that perjured
evidence and the torture of
suspects had been a regular part
of Shin Bet procedure, and
introduced reforms.

In October 1985 Hasak and two
other senior Shin Bet officers went
to then­prime minister Shimon
Peres to reveal the cover­up and ask
for Shalom to be replaced.

Peres dismissed their concerns:
“Why did you just remember today?
If wrongs were done, why didn’t you
prevent it a long time ago?”

The three Shin Bet officers were
forced to resign, and formed a
security firm, Shafran.

Ten years later, as three of Israel’s
most experienced spies, they were
the logical choice when News
Corp’s general counsel, Arthur
Siskind, needed to investigate a
fraud at NDS.

Hundertmark had been
succeeded at NDS by Michael
Clinger, an American who ran the
company for Murdoch for almost
two years despite having an arrest
warrant issued against him in New
York for stock fraud.

Clinger was finally forced out, but
in 1995 Siskind learned he was still
defrauding NDS.

Ray Adams . . . the NDS UK security chief was a highly decorated but controversial former police commander. Photo Panorama

German hacker
Oliver Kömmerling
trained NDS staff
to peel away the
microchips used by
rival companies in
their smartcards.

FBA 043


