8 March 31 - April 1, 2012

News Pay [V piracy

The Weekend Australian Financial Review www.afr.com

From ‘big problem’ to ‘fixable’

Porter chan

Austar
Angus Grigg

Austar chief executive John Porter
conceded on Friday piracy in the
pay TV industry was a major issue
and may have cost his company
up to $17 million in some years.

“Yeah, look, it is a big number,”
he told the Weekend Financial
Review. “I acknowledge that piracy
was a significant problem but
there is always a fix.”

Mr Porter’s comments come
after The Australian Financial
Review published a series of
articles during the week detailing
how a News Corp subsidiary, NDS,
promoted a global wave of pay TV
piracy in the late 1990s.

Austar and its smartcard
provider, Irdeto, were two of NDS’s
main targets.

On Friday, Austar shareholders
voted in favour of a takeover by
Foxtel, cementing its dominance
of the local pay TV industry.

Despite leaked emails showing a
concerted campaign against
Iredeto in Australia, Mr Porter said
NDS’s actions were, at most,
“overly aggressive competitive
behaviour”. He said piracy was
“not an endemic long-term
problem”.

But as recently as 2010, he was
labelling piracy a “big problem”. In
2003, Kim Williams, who now runs
News Ltd in Australia, said it

John Porter says that pay TV piracy may have cost Austar as much as $17 million in some years.

“keeps me awake at night” and
“undermined the sustainability of
our businesses”.

Both men lobbied hard to
change federal government laws
that saw “pay TV piracy” become a
specific criminal offence.

Piracy in the pay TV industry is
estimated to have cost as much as
$50 million a year.

€S VIew 0N severity

And in the early years of the
previous decade, it was considered
rampant.

It was during this period that a
secretive unit within NDS, known
as Operational Security was
promoting piracy against News
Corp’s commercial rivals,
according to 14,400 emails
obtained by the Financial Review,

many of which can be read at
afr.com.

In one email, the Asia-Pacific
head of Operational Security,
Avigail Gutman, said she didn’t
want a Sydney hacker, David
Cottle, arrested until he’'d
completed the Irdeto hack.

“The objective of any current
action would be to eliminate

ACMA eyes pay T'V piracy claims

From page 1
to appoint the chief executive of the
pay TV broadcaster.

“As Sentaor [Stephen] Conroy
observed, if anyone has any
information which they believe to
be about criminal conduct in
Australia, they should refer it to the
Australian Federal Police for
investigation,” ACMA chairman
Chris Chapman said on Friday.

The regulator’s statement comes
after The Australian Financial
Review reported that NDS, a
subsidiary of News Corp, had run a
global dirty tricks campaign
targeting its competitors.

The Financial Review also
revealed, using an archive of 14,400
emails between NDS personnel,
that a secretive unit within NDS had
a budget account to provide “a
contingency sum for police
informants” to “pay them for
assistance given to us in our work”.

News Corp subsidiary NDS has
demanded that the Financial
Review immediately retract
allegations that it had promoted
and facilitated piracy in the pay TV
industry.

In a letter to Financial Review
editor-in-chief Michael Stutchbury
dated March 29, NDS Group
executive chairman Abe Peled said
a series of articles this past week
revealing a global trail of dirty tricks
targeting competitors by NDS’s
Operational Security unit contained
“gross mischaracterisations of the
evidence”.

News Corp chairman Rupert
Murdoch on Friday resumed his
defence of the company on social
media site Twitter following the
piracy allegations aired by the
Financial Review and the BBC’s
Panorama program. Separately,

PBS’s Frontline in the USran a
segment titled Murdoch’s Scandal,
exploring the British telephone
hacking scandal.

Tweeting on Friday morning, Mr
Murdoch wrote: “Proof you can't
trust anything in Australian Fairfax
papers, unless you are just another
crazy.”

Mr Peled wrote in his letter that
NDS was a leader in the fight
against piracy and had assisted law
enforcement agencies around the
world to bring pirates to justice.

“We demand that you
immediately retract your allegations
to the contrary,” he wrote.

Mr Peled’s letter said the
Financial Review had
misrepresented NDS’s fight against
piracy and its efforts to protect
clients’ investments, and
mischaracterised NDS emails to
suggest that NDS encouraged piracy
of competitor systems.

The Financial Review has been
putting detailed questions about
NDS operations to NDS and Mr
Peled, and to News Corporation and
spokesmen since August last year,
and more recently to News Corp’s
chief operating officer, Chase Carey.

In a two-sentence response last
August to serious allegations raised
in an Italian court, NDS told the
Financial Review: “We are surprised
by your questions.”

In response to a further six emails
of nearly 3000 words in the past
fortnight, NDS replied with two
two-paragraph responses stating
that NDS had been cleared in all
court proceedings. Each reply was
accompanied by the same January
2012 press release.

No response was made to
detailed questions about whether
testimony in the Echostar case by

Operational Security chief Reuven
Hasak, when he denied that NDS
provided a scheme to provide a
pirate device to an Australian
hacker, David Cottle, in November
1999, was correct. Emails show that
Mr Cottle had the device and was
being urged to use it by November
22,1999.

Mr Peled, in his letter, denies
NDS ever had any relationship with
Mr Cottle, whom the Financial
Review alleges was encouraged by
those working for NDS to hack into
smartcards from a rival provider,
“and no evidence suggests
otherwise”. However, an email from

Mr Saggiori’s
settlement
document
specifically
excludes any
admission of guilt.

Avigail Gutman, Asia-Pacific chief
for NDS Operational Security,
shows that while she was
persuading rival security company
Irdeto not to have Mr Cottle
arrested, NDS had an ulterior
motive: “We do not want Cottle in
jail until he has a successor for the
Irdeto hack,” Ms Gutman wrote.

In February 2000, Ms Gutman
arranged to supply Mr Cottle with
more than 20 blank cards to assist
him in pirating Austar and Foxtel
Satellite.

Mr Peled cites as an example of
NDS’s commitment to fighting
piracy an NDS-Irdeto joint
operation in September 1999 to

have Rolf Deubel, a South African
hacker who introduced piracy to
Australia, arrested in Bangkok.

However, in an email exchange
with the European head of NDS
Operational Security, Ray Adams,
Ms Gutman suggests releasing Mr
Deubell so that he can spread a
hack of the rival Seca cards. Ms
Gutman makes it clear this was not
to assist Irdeto.

Mr Peled criticises the Financial
Review for reporting email
exchanges between two senior NDS
executives who oversaw a US
lawsuit against Italian
whistleblower and hacker Jan
Saggiori.

No response was made to
questions whether NDS and News
Corp executives believed in 2000
that they had a legitimate case to
bring against Mr Saggiori, a hacker
who was providing critical evidence
against NDS to rival Canal Plus.

In internal emails, NDS
executives repeatedly stated that
they had no case against Mr
Saggiori, that he was joined to the
suit merely to pressure him and his
parents and to discredit him with
Canal Plus.

In his letter to the Financial
Review, Mr Peled claims that “Jan
Saggiori eventually admitted his
role in that plot” which was the
basis of the lawsuit against
Canadian pirates.

In fact, Mr Saggiori’s settlement
document, co-signed by News
deputy general counsel Genie
Gavenchak, specifically excludes
any admission of guilt: “Nothing
contained herein shall be deemed
an admission by the Defendant of
any breach or violation of any state
or federal laws of the United States
of America.”

Photo Rob Homer

Key points

I» John Porter and Kim Williams
lobbied to make pay TV piracy
a specific criminal offence.

I» On Friday, Mr Porter said such
piracy was ‘not an endemic
long-term problem!

Cottle as a threat to any NDS
systems but without disturbing his
other hacking activities (as much
as possible),” Ms Gutman wrote.

“We do not want Cottle in jail
until he has a successor for the
Irdeto hack.”

Austar was one of Irdeto’s main
clients in Australia. Mr Porter
would not comment on the email
except to say: “Avigail what’s-her-
name was maybe a little too
excitable.”

He also argued that it was in
“nobody’s interest” to have the
Irdeto platform hacked, as it had
also provided services to Foxtel’s
satellite customers.

It should be noted, however,
that, at this time, NDS was looking
to secure all of Foxtel’s smartcard
business.

It also came at a time when
News Ltd, which owns 25 per cent
of Foxtel, was trying to force
Telstra to sell or reduce its half-
share in the pay TV company.

Any reduction in profit as a
result of hacking would have
reduced the value of Telstra’s
stake.

Merger goes

forward

Andrew White

Austar United Communications
shareholders have approved the $1.9
billion takeover by metropolitan pay
TV provider Foxtel with votes of 91
per cent or more in favour.

The two companies are now
awaiting approval from the
Australian Competition and
Consumer Commission, which this
week again deferred its decision.

Itis considering undertakings
from the two companies and their
shareholders about the availability of
content for competing television
services.

Austar chief executive John Porter
told shareholders in Sydney that
allegations of hacking by the NDS
business owned by Foxtel
shareholder News Corp were not
relevant to the merger and would not
figure in ACCC deliberations.

Mr Porter said the Austar regional
pay TV service was unlikely to switch
its encryption services to NDS if it is
allowed to merge with its larger
metropolitan rival Foxtel.

He said there was no reason for a
merged group to switch the
encryption for the Austar service
from Irdeto to the NDS service used
by Foxtel. The two groups already
share a large amount of
programming but Mr Porter said
running dual encryption systems
had “worked well” for the business.

He said it would be an expensive
process to switch over and noted
that NDS was no longer owned by
News, which is a 25 per cent
shareholder in Foxtel, alongside
James Packer’s Consolidated Media
(25 per cent) and Telstra (50 per
cent).

FDA 008



