14

The Australian Financial Review
Friday 30 March 2012 e www.afr.com

PAY TV PIRACY

Financial Review Special Investigation

It's ACMA’s
beat: Conroy

Police

Sophie Morris and David Ramli

The federal government says it is up
to the independent Australian Com-
munications and Media Authority to
consider whether to pursue revela-
tions that a secretive unit within
News Corp promoted high-tech
piracy.

Prime Minister Julia Gillard said
the government had not referred the
reports to the Australian Federal
Police and urged anyone with infor-
mation about criminal activities to
do so.

“If there is anyone who has in their
possession material they think raises
concerns about a criminal offence
then they should refer it to the police,”
she said.

Communications Minister Steph-
en Conroy said his department did
not have a role in investigating the
revelations, published in The Aus-
tralian Financial Review, that a
News Corp subsidiary promoted
piracy that damaged Austar, Optus
and Foxtel as News was trying to take
control of the pay TV industry.

“The appropriate authority, if an
authority is to look at this, is the
ACMA,” he told Sky News yesterday.
“They are an independent statutory
body.”

He called on the Financial Review
to take the matter to the police if
there was any material contained in
the 14,000 emails linked to News
Corp subsidiary NDS that indicated
criminal activity.

“If the AFR have got any informa-
tion they believe is about criminal
conduct in Australia, they should
refer it to the AFP,” Senator Conroy
said.

“I’'m not suggesting there is any
criminal conduct that would lead to
the Federal Police at this stage.”

Financial Review editor-in-chief
Michael Stutchbury said the paper’s
articles had not suggested any crimi-
nal activity had taken place and it
had published the emails online.

“We have not been approached by
the Australian Federal Police. If we

Piracy funds linked to British police

From page 1

for £2000 be made out “with Ray’s
authority” from the 880110 account,
payable to the Surrey Police.

This correspondence forms part of
an archive of 14,400 emails, some of
which have been published on the
afr.com website.

The email showed Mr Withall had
been “working” with Surrey Police
for “six months”.

Another email described the
“informants fund” as being used “for
payments to some informants not
covered under our normal payments
system”.

Private companies in the United
Kingdom often pay police for helping
to maintain order at public events
such as football matches.

Today the Financial Review also
reveals how emails show the links
between the top executives of News
Corp and executives of NDS, its
subsidiary which supplied pay TV
security services.

In his first comments since the

get approached by the AFP we would
consider whatever approach they
might make,” he said.

The AFP said it was “not currently
investigating allegations of corpo-
rate hacking into pay TV”.

But an AFP spokeswoman con-
firmed that, as revealed yesterday by
the Financial Review, it was working
with UK police investigating the
News Corp phone hacking scandal,
which led to the closure of the News
of the World tabloid in the UK.

“The AFP can confirm that it first
received a referral in relation to News
Corp on July 12, 2011. This is a long
and protracted UK investigation,”
the spokeswoman said.

“The AFP is assisting the UK
police with their inquiries, and is
unable to provide any further com-
ment on their investigation.”

News Corp has categorically
denied any involvement in promoting
piracy and points to court actions by
competitors making similar claims,
from which it emerged victorious.

On Wednesday, a spokesman for
Senator Conroy described the pay
TV piracy claims as “serious”.

The Financial Review's investiga-
tion comes as the competition regula-
tor examines the proposed takeover
of pay TV operator Austar by Foxtel,
which is 25 per cent owned by News
Ltd, a $1.9 billion deal that would
cement its dominance of pay TV in
Australia.

Senator Conroy said the takeover
was being considered by the Austral-
ian Competition and Consumer
Commission, which would decide
whether the latest news would affect
the approval process. He said the gov-
ernment would not intervene.

“The ACCC are going through a
proper process. They will consider
all of the evidence and all of the infor-
mation . .. and we won’t be interfer-
ing in their processes,” he said.

He also said it was up to ACMA,
which administers broadcast laws, to
decide “whether or not there’s a need
following these allegations for there
to be any action”.

ACMA declined to comment yes-
terday.

Financial Review revealed on
Wednesday a global trail of dirty
tricks surrounding pay TV piracy,
Rupert Murdoch yesterday defended
his organisation.

“Seems every competitor and
enemy piling on with lies and libels,”
Mr Murdoch tweeted, without mak-
ing a direct reference to the pay TV
allegations.

“So bad, easy to hit back hard,
which preparing.”

Yesterday Mr Peled defended NDS
and launched an attack on the BBC
Panorama program, which had
linked NDS to pay TV piracy in the
UK. Mr Peled claimed that the pro-
gram had “manipulated emails,
while in addition completely mis-
characterising the substance and
context of others”.

That BBC report had “seriously
misconstrued legitimate activities we
undertake in the course of running
an encryption business,” he said.

The Gillard government said yes-
terday it was up to the independent

Softly, softly ... Stephen Conroy, NBN Co CEO Mike Quigley and Julia Gillard yesterday.

Conspicuous in its aloofness

Comment

Laura Tingle
Political editor

In her early days in federal politics,
Julia Gillard was fond of the odd
referral to the Australian Federal
Police.

To the horror of some of her
colleagues, Gillard wrote to the AFP
in 2003 asking it to investigate
(somewhat flimsily based)
allegations that Filipino fugitive
Dante Tan paid $220,000 to an
associate of then immigration
minister Philip Ruddock to have his
Australian business visa restored.

The letter to the AFP was part of
the “cash for visas” controversy that
helped make Gillard’s reputation in
Canberra. The AFP subsequently
cleared Ruddock.

Yesterday, the Prime Minister was
saying it was up to the media, not
her, to submit any evidence of
criminal activity by a News Corp
subsidiary to the Australian Federal
Police.

“If there is anyone who has in
their possession material they think
raises concerns about a criminal

Australian Communications and
Media Authority to consider whether
to pursue the piracy revelations.

Prime Minister Julia Gillard said
the government had not referred the
reports to the Australian Federal
Police and urged anyone with infor-
mation about criminal activities to
do so.

The media regulator in the UK is
holding an inquiry into whether
News International is a “fit and
proper person” to control pay TV
licence holder BSkyB, of which
James Murdoch is chairman.

News Corp has strongly denied the
allegations raised this week.

Kim Williams, the chief executive
of News Corp’s local arm News Ltd,
said he was “extremely disturbed by
the misleading articles”.

But the Financial Review has not
backed away from the story.

Editor-in-chief Michael Stutch-
bury said the paper “fully stands by
Neil Chenoweth’s extraordinary
report of pay TV piracy involving

offence then they should refer it to the
police,” she said.

The strange thing about this —
and comments by Communications
Minister Stephen Conroy — is why
they have gone down the path of
suggesting the police should
investigate anything.

Nowhere in its revelations — that
a secretive business owned by News
Corp promoted a wave of high-tech
piracy in Australia — has The
Australian Financial Review
suggested there was any criminality
involved. In fact, the paper has
repeatedly pointed out that such
piracy was legal at the time it was
committed.

If there are questions for the
government arising out of the AFR
reports they go to News Corp’s
suitability to hold an interest in a
subscription television licence and to
the competitiveness of the pay
television market.

The claim is that the piracy
operations damaged Austar, Optus
and Foxtel as News was trying to
take control of the pay TV industry.

According to Senator Conroy, it is
up to the broadcasting regulator, the
Australian Communications and

News Corporation subsidiary NDS.”
“Legal correspondence confirms
the authenticity of the emails,” Mr
Stutchbury said.
Lawyers for NDS have demanded
the Financial Review remove thou-
sands of emails from its website.

The piracy cost . ..
up to $50 million a
year and helped
cripple the finances
of Austar.

The emails show how NDS pro-
moted pay TV piracy in Australia
that damaged Austar, Optus and
Foxtel as News was trying to take
control of the pay TV industry.

The piracy cost the Australian pay
TV companies up to $50 million a
year and helped cripple the finances

Photo: TAMARA VONINSKI

Media Authority, and the Australian
Competition and Consumer
Authority to investigate any issues
arising from the revelations.

Well, yes, it is, but have you noticed
a slight difference in approach to the
one the government took last year in
the midst of the News of the World
phone hacking scandal?

That was enough to prompt an
inquiry into the regulation of the
media, the Finkelstein inquiry.

Now, allegations that a major
media player may have skewed the
competitiveness of the pay television
industry are something the
government will rely on regulators to
investigate. In fact, it was hard to see
anyone from the government through
the large dust cloud on the horizon
when this story broke on Wednesday.

One also sensed a certain
sluggishness among government
lawyers, who seemed to be of the
view that it was all probably OK
since some of the emails had
featured in unsuccessful court cases
in the past.

Sluggishness, or a lack of political
will to further provoke a media giant
from a government in deep political
trouble? Take your pick.

of Austar, which Foxtel is now in the
process of acquiring.

Communications Minister sena-
tor Stephen Conroy said yesterday
the allegations were “serious”.

But he said the takeover was being
considered by independent regula-
tors, who would decide if the latest
news would affect the approval.

“You would need to ask the [Aus-
tralian Communications and Media
Authority] whether or not there’s a
need following these allegations for
there to be any action,” he said.

“But they’re an independent statu-
tory authority ... and they do
administer broadcast laws.”

The Financial Review has also
revealed that when Mr Murdoch set
out to buy US satellite broadcaster
DirecTV in early 2000, NDS had just
developed a “silver bullet” that could
drastically cut the runaway piracy at
the broadcaster.

But executives at NDS decided not
to use the fix.

Editorial, page 50 B
SBA 014



