12

The Australian Financial Review

Wednesday 28 March 2012 e www.afr.com

PAY TV

PIRACY

THE ROAD TO
$US5 BILLION

Key dates in the NDS story

/

Rupert Murdoch

FEB 1988

Rupert Murdoch sets up News Datacom
(NDS) in Israel with $US3.6m. Weizmann
Institute has 20% share.

FEB 1989

Launch of Sky Television in the UK, using
NDS smartcards to prevent unauthorised
viewing of the satellite TV service

NOV 1990

News Corp debt crisis: Murdoch merges
Sky with rival BSB to form BSkyB. NDS
introduced to all services

1990-1991
Michael Clinger
runs News Datacom
as CEO despite US
arrest warrant
outstanding for
stock fraud.

1992

Rupert Murdoch
persuades General
Motors to use NDS
for its planned
DirecTV satellite
television service

MID-1995

News counsel Arthur
Siskind supervises
investigation into
continuing fraud of
NDS by Michael
Clinger. Murdoch
hires former Israeli
Army signals officer
Abe Peled as CEO
and former Shin Bet
deputy head Reuven
Hasak as security
chief

OCT 1995
Foxtel launches on
cable in Australia
using NDS

1996

Hasak sets up
Operational Security
unit to fight piracy
of NDS cards at
BSkyB and DirecTV
under former
Scotland Yard
commander Ray
Adams (Europe),
ex-US Army
intelligence officer
John Norris (US) and
later Avigail
Gutman (Asia
Pacific)

OCT 1996

Israeli police raid News Datacom offices in
Haifa, Jerusalem, with warrant to hold
Rupert Murdoch and others for
questioning after Clinger reveals tax fraud

Arthur
Siskind

Reuven
Hasak

"John
Norris

Charlic [
Ergen

Free to air:

It was established to
protect News Corp’s pay TV
interests, but the secretive
organisation soon turned its
attention to damaging the
company’s competitors,
writes Neil Chenoweth.

A secret unit within Rupert
Murdoch’s News Corporation
promoted a wave of high-tech piracy
in Australia that damaged Austar,
Optus and Foxtel at a time when
News was moving to take control of
the Australian pay TV industry.

The piracy cost the Australian
pay TV companies up to
$50 million a year and helped
cripple the finances of Austar,
which Foxtel is now in the process
of acquiring.

A four-year investigation by The
Australian Financial Review has
revealed a global trail of corporate
dirty tricks directed against
competitors by a secretive group of
former policemen and intelligence
officers within News Corp known
as Operational Security.

Their actions devastated News’s
competitors, and the resulting waves
of high-tech piracy assisted News to
bid for pay TV businesses at reduced
prices — including DirecTV in the
US, Telepiu in Italy and Austar.
These targets each had other
commercial weaknesses quite apart
from piracy.

The Australian Competition and
Consumer Commission is still
deliberating on final details before
approving Foxtel’s $1.9 billion
takeover bid for Austar, which will
cement Foxtel’s position as the
dominant pay TV provider in
Australia.

News Corp has categorically
denied any involvement in
promoting piracy and points to a
string of court actions by
competitors making similar claims,
from which it has emerged
victorious. In the only case that
went to court, in 2008, the plaintiff
EchoStar was ordered to pay nearly
$19 million in legal costs.

The issue is particularly sensitive
because Operational Security,
which is headed by Reuven Hasak, a
former deputy director of the Israeli
domestic secret service, Shin Bet,
operates in an area which
historically has had close
supervision by the Office of the
Chairman, Rupert Murdoch.

The security group was initially
set up in a News Corp subsidiary,
News Datacom Systems (later
known as NDS), to battle internal
fraud and to target piracy against
its own pay TV companies. But
documents uncovered by the
Financial Review reveal that NDS
encouraged and facilitated piracy
by hackers not only of its
competitors but also of companies,
such as Foxtel, for whom NDS
provided pay TV smart cards. The
documents show NDS sabotaged
business rivals, fabricated legal
actions and obtained telephone
records illegally.

The email trail

The actions are documented in an
archive of 14,400 emails held by
former Scotland Yard Commander
Ray Adams who was European
chief for Operational Security

between 1996 to 2002. The
Financial Review is publishing
thousands of the emails on its
website at URL afr.com.

The email archive, which News
Corp has previously sought to
suppress, provides a unique insight
into the secret side of Rupert
Murdoch’s sprawling global empire
— it reveals an operational arm that
has generated multi-billion dollar
windfall profits for the company.

The emails support claims by the
BBC Panorama program, aired in
the UK on March 26, that News
sought to derail OnDigital, a UK
pay TV rival to News’s BSkyB, that
collapsed with losses of more than
£1 billion in 2002, after it was hit
by massive piracy, which added to
its other commercial woes.

While News has consistently
denied any role in fostering pay TV
piracy, the Adams emails
contradict court testimony given by
Operational Security officers as
well as statements by News lawyers
in the past three weeks.

In addition to the controversy
over OnDigital and Austar, the
actions of Operational Security
have triggered five separate
unsuccessful legal actions by pay
TV companies around the world,
each claiming damages of up to
$USI billion.

Covert operations in Australia
were directed by the head of
Operational Security for Asia
Pacific, Avigail Gutman. At the time
Gutman was based in Taiwan, where
her husband Uri Gutman was the
Israeli consul, before she was
promoted to be a Group Leader
based in Jerusalem.

Battle of the boxes

In 1999, the battle to control the set-
top box in Australia was at its
height. The country’s first pay TV
service, Australis Media, had
collapsed in May 1998 leaving
Foxtel, owned by Telstra, News
Corp’s wholly owned Australian
subsidiary News Ltd and Kerry
Packer’s Consolidated Media, to
pick up its satellite customers. At
the same time News Ltd under
Lachlan Murdoch focused on
controversial strategies to
rationalise the pay TV industry and
bring it under News’s control.

At the time, Australia had no
effective laws against pay TV
piracy. None of the actions that
followed would be illegal, senior
lawyers told the Financial Review.

On Monday, NDS issued a
comprehensive statement denying
any role in promoting piracy or
providing competitors’ codes for use
in piracy. A full version of the
statement can be found online at
broadbandtvnews.com.

Back in 1999, Telstra was
involved in a poisonous dispute with
News, which it accused of double
dealing, and in July 1999 Telstra
executives drew up a board
submission that recommended legal
action to force News to sell its
25 per cent stake in Foxtel.

Internal Telstra documents tabled
in the Kerry Stokes C7 court case in
2006 said News Ltd “had breached,
in Telstra’s belief, its contractual
obligations in respect of
programming and its good faith
obligations by seeking to benefit its
own financial interests to the
detriment of Foxtel”.

Telstra’s then chief executive

Ziggy Switkowski testified in 2006
that he had decided not to submit
the paper to the board but noted:
“There is no doubt in my mind that
executives from all three
shareholders often came to
negotiations with a degree of
emotion and ferocity that wasn’t
helpful.”

With the internet in its infancy,
the set-top box of the pay TV service
was seen as the key to controlling
future media, through the
interactive and expanded services
the box could offer.

The key to the set-top box — and
the heart of any pay TV business —
is the conditional access system. The
broadcaster issues paying customers
with a smartcard that is inserted
into the set-top box to decrypt the
satellite or cable signal fed into the
customer’s home. The system also
manages the entire customer record
base. It’s the nerve centre for the
business —but if the encryption is
broken and the smartcard is hacked,
the pay TV operator is wide open to
piracy. It can no longer control who
watches its broadcasts and loses its
revenue stream.

When it established Foxtel in
Australia, News used its own
conditional access provider, its
Israel-based subsidiary NDS. But
the smart card NDS provided Foxtel
was similar to NDS cards that had
already been pirated elsewhere.

Only a handful of companies

offered conditional access services
for pay TV — NDS’s chief rivals
were Nagra, owned by Kudelski in
Switzerland; Seca, owned by Canal
Plus in France; and Irdeto, owned
by Mindport in South Africa.

By the mid-1990s, NDS had
become the glue holding Rupert
Murdoch’s global pay TV empire
together providing conditional
access services to Foxtel, BSkyB and
STAR (in Asia). It also had big
contracts with other broadcasters
such as GM’s DirecTV in the US.
But the NDS conditional access
system was also the most widely
pirated and was in danger of being
driven out of business.

Hunting the pirates

Operational Security was set up as
a secret unit within NDS with the
active involvement of the Office of
the Chairman at News. Initially
when Reuven Hasak was hired in
1995, the goal was to help News sue
Michael Clinger, a former NDS
chief executive who had defrauded
the company.

The target then became pay TV
pirates and hackers — and
Operational Security proved
ruthless at prosecuting pirates
attacking News Corp systems.

It’s an unusual step for a media
company to set up its own security
service and it was perhaps an
indication of how desperate the

Lee Gibling built
thoic.com into the
world’s leading
piracy site where
hackers could
download programs,
swap codes and ask
other hackers for
help.

FBA 012



