
www.afr.com The Weekend Australian Financial Review April 5 ­ 9, 2012 53

Perspective

Pay TV piracy and codes of conduct

Neil Chenoweth

Pay television piracy came to
Australia in the first week of May
1999 on a South African Airways
flight from Johannesberg. No one
knew about it. At least, no one
who mattered.

Then Telstra chief Ziggy
Switkowski didn’t hear about it –
and he probably wouldn’t have
worried if he had. He told The
Australian Financial Review this
week that Telstra’s half­share in the
then struggling pay TV operator
Foxtel occupied less than 5 per cent
of his time. It was “a rounding error”
in the scale of Telstra’s massive
telephone business.

Former Optus Vision chief Geoff
Cousins didn’t know anything about
it either – but then, as he pointed
out, he had left Optus two years
before – so how would he possibly
have known?

Kim Williams, now News Limited
chief, was running the troubled
Fox Studios at the time. John Porter
was busy battling huge start­up
losses at Austar.

Chris Anderson, the Optus chief
executive, likewise had bigger issues
to worry about than the solid,
somewhat dishevelled figure of
German hacker Rolf Deubel as he
walked out of the arrivals hall at
Tullamarine airport, carrying his
laptop.

But someone was watching for
Rolf.

For there was – and still is – an
arcane world in Australia, a
subculture peopled by electronics
enthusiasts, hackers and pay TV
pirates who fly below the radar.

As do the people who chase them.
They share this hidden world with
the pirates, playing a global game of
hide and seek. They are former spies
and police officers, and sometimes
ex­pirates themselves.

All pay TV operators have security
units, but the one that pirates fear is
Operational Security, a unit attached
to an arm of Rupert Murdoch’s
global empire, called NDS.

One of the powerful images from
the BBC Panorama program on pay
TV piracy shown in Australia on SBS
on April 3 is the gloomy building in
Cornwall, in south­west England,
that was The House of Ill Compute.
It was from this building that Lee
Gibling – a man that NDS says was
merely an informant – ran The
House of Ill Compute website
(thoic.com), paid for and controlled
by NDS, which carried the secret
codes of News Corporation rivals.

It was the heart of a global
enterprise in which the codes
that unlocked pay television
programming all over the world –
including Australia – were available
to anyone who clicked on to
thoic.com.

News Corp and NDS have
consistently and vigorously denied
the allegations, many of which they
say have been tested in courts and
disproved.

This raises the question, does any
of this matter?

The Financial Review has pursued
a complicated story about the
smartcards that fit into a set­top
box to unlock pay TV programming.
Using a smartcard is so routine that
no one thinks twice about it.

Why is it important? Because data

security is the central issue of our
age. Our lives are built around
electronic locks that secure our bank
accounts, our credit cards, our
correspondence, our private
documents, our work records.

All of these things are vulnerable
to attack by hackers. That prospect
is frightening enough.

But if the threat to our electronic
locks comes not from backroom
hackers but from a major
international corporation using the
weight of its huge resources to break
these locks, the risks become
incalculable.

And this is where the saga of NDS
Operational Security – OpSec – is so
worrying, because around the world,
major pay TV operators have
claimed that the NDS team went
beyond the line of chasing pirates –
they sabotaged their rivals.

In the course of following up
these allegations in meetings in the
United States, Canada and in three
trips to Europe, the Financial
Review spoke to former NDS
people who acknowledged that
the source codes of the security
smartcards made by rival companies
had been released to pirates – but
argued (rather questionably) that
everybody did it.

Another version of this argument
is to say that this is just robust
competition between technology
companies in an area that no one
else cares about – business as usual,
as one analyst put it.

One difference is that the bouts of
piracy that NDS helped trigger often
assisted the broader corporate
objectives of its parent, News
Corporation.

In 1998, a month before News
made a billion­dollar settlement to
Charlie Ergen’s US EchoStar group
following failed merger talks, the
codes for EchoStar cards appeared
on a Canadian website.

In 1999, source codes for French
broadcaster Canal Plus were leaked
to the same Canadian website by
NDS three weeks after Canal Plus
broke off merger talks with
Murdoch.

In 2000, NDS withheld using a
“magic bullet” electronic solution
that would disable more than
200,000 pirate cards of its client

DirecTV, at a time when News was
manoeuvring to bid for DirecTV.

Much of this information is
revealed in an archive of more than
14,000 emails recovered from the
hard drive of the computer of a
senior NDS executive. The emails,
obtained by the Financial Review,
follow internal correspondence
between NDS employees, and to
and from NDS operatives and
their informants.

Many of the emails have been
posted on the Financial Review’s
website, afr.com.

The NDS game plan in Australia
is harder to fathom. Rolf Deubel,
known online as MadMax, certainly
had no idea what was at stake when
he arrived in Australia in May 1999.

These days, Deubel is persona
non grata and can no longer come
to Australia because of his pirate
activities. But in September 2003,
the Financial Review spent two
days interviewing Deubel about
how he introduced pay TV piracy to
Australia in 1999, and his nightmare
experience in a Bangkok prison.

At the time, NDS was in fierce
competition around the world –
from Italy to Germany, Greece,
China and Australia – with Irdeto,
a Dutch/South African security
system, and NDS marketing
people were desperate to show
Irdeto had problems.

It was certainly in NDS’s interest
to show that the Irdeto cards used in
Australia by Optus, Austar and Foxtel
Satellite had been pirated. This is
legitimate commercial practice. But
any move to promote or enable such
piracy is not – and piracy, once it
gets a foothold, is hard to stamp out.

News owns 25 per cent of Foxtel,
so any piracy would hurt News’s
interests in the short term. But News
and Telstra were in bitter conflict.

While Foxtel was reporting tens
of millions of dollars in operating
losses, News and its partner, Kerry
Packer’s Publishing and
Broadcasting Ltd, were making
similarly large profits from the
contracts to sell football coverage
to Foxtel through Fox Sports.

At the same time, News and PBL
were pressuring then prime minister
John Howard to force Telstra to sell
out of Foxtel.

Deubel’s appearance in Australia
was profoundly disturbing. NDS had
already picked up on his Millenium
Group. NDS had a Melbourne
informant, code­named Joyce, who
had obtained a copy of Deubel’s
software from a contact code­
named Tooley. UK security chief
Ray Adams proposed having an
NDS hacker rewrite the software
into a completely different form to
protect Joyce.

NDS’s Asia­Pacific security chief,
Avigail Gutman, emailed Adams that
“it may even be to our benefit if
these came out on the market first –
taking the heat off Joyce and also
taking away from Tooley’s unique
standing”.

NDS chief executive Abe Peled has
told the Financial Review this
referred only to showing the pirate
software that NDS had refashioned
into a new product to Irdeto and its
Australian clients – apparently
claiming that this was a new
pirate hack.

However, hours later, Gutman
emailed Adams: “A release from
Europe sounds good. Here’s the
software.”

The Financial Review has found
no evidence in the emails that NDS
ever provided such products to
Irdeto. In context, it appears Gutman
intended the pirate software to be
released on the internet.

In fact, a version of the Millenium
Group’s Irdeto hack for Australia was
already posted on The House of Ill
Compute, and NDS hacker Andy
Coulthurst explained to Gutman
how the codes on the NDS pirate
website worked.

Deubel was subsequently arrested
in Bangkok in a joint operation
between Irdeto and NDS in
September 1999. However, a month
later, Gutman and Adams were
discussing how to engineer Deubel’s
release on the grounds that it would
further piracy of yet another system,
Seca, used by Canal Plus.

Gutman had identified a Sydney
hacker, David Cottle, as the best
prospect to succeed Deubel in
developing a hack for Irdeto in
Australia.

Gutman protected Cottle,
dissuading Irdeto from prosecuting
him: “The objective of any current
action would be to eliminate Cottle
as a threat to any NDS systems but
without disturbing his other hacking
activities (as much as possible) . . .
We do not want Cottle in jail until he
has a successor for the Irdeto hack.”

She provided Cottle with more
smartcards to work on when his
supply ran low, and when he began
to hack News Corp’s StarTV service,
NDS provided him with a pirate
system for a Malaysian broadcaster,
Astro, to distract him.

Cottle denies being involved in
pay TV piracy and says he did not
know that thoic.com, on which he
worked as a moderator, was secretly
run by NDS.

In mid­2000, when NDS feared
Cottle might have been hired by
Irdeto, Gutman set Adams to
illegally obtain Cottle’s telephone
records to see who he was talking to.

NDS shared none of this with
Foxtel, Austar or Optus, and actively
misled StarTV. Little wonder they
knew so little about it.

Or that Telstra, in January 2001,
happily signed a new contract with
NDS for almost $1 million, on top of
the $20 million or so Foxtel already
paid for NDS smartcards. It was to
provide Foxtel with protection.

By 2002, piracy was costing
the Australian pay TV industry
$50 million a year, almost all of it
targeted at Irdeto cards.

Competition between
technology companies
and chasing pirates is one
thing; sabotaging rivals
is another altogether.

SOURCE: FINANCIAL REVIEW

Patterns of behaviour exhibited by News Corp subsidiary NDS unit Operational Security

GOING ROGUE AROUND THE GLOBE

AUSTRALIA
NDS provided piracy material and 
protection to a Sydney hacker.

ASIA
NDS provided an Australian 
hacker with a piracy device for 
Malaysian broadcaster Astro.

UNITED KINGDOM
BBC’s Panorama report says NDS helped drive ONdigital 
to collapse by posting codes used to pirate 
ONdigital on an NDS controlled website, 
thoic.com (The House of Ill Compute). 
ONdigital was a rival of Murdoch-
controlled BSkyB.

EUROPE  
France, Spain, Italy and Germany: NDS released 
smart card source codes and paid hackers who 
pirated rival systems. News now controls Sky 
Italia and Sky Deutschland (both of which it 
acquired cheaply because of 
piracy) in addition to BSkyB. 
News rival Canal Plus once 
operated in eight countries – 
operates now only in France.

NORTH AMERICA 
Lawsuits brought by the two big 
US satellite broadcasters, 
EchoStar and NDS 
client DirecTV, 
alleging NDS 
involvement in 
piracy.

The objective of
any current action
would be to
eliminate Cottle
as a threat to any
NDS systems . . .
We do not want
Cottle in jail until
he has a successor
for the Irdeto
hack.
Avigail Gutman, NDS

Neil Chenoweth
has been a 
journalist with 
the Australian 
Financial Review 
since 1993.
He is the author of Virtual Murdoch (London 
2001); Rupert Murdoch (New York 2002); 
Packer’s Lunch (Sydney 2006).
Chenoweth has been awarded:
Walkley Award Business Journalism 2004
Gold Walkley for Journalism 2004
Walkley Award Non-Fiction Book 2006
Qld Premier’s Award Non-Fiction Book 2006
Walkley Award Business Journalism 2008 

FBA 053


