The Australian Financial Review
www.afr.com e Monday 2 April 2012

PAY TV PIRACY

7

Pressure builds for News disclosure

Angus Grigg

British Labour MP Tom Watson is
urging the Home Secretary to investi-
gate the relationship between Rupert
Murdoch’s News Corp and United
Kingdom police, as fresh allegations
surface about the media giant and
piracy in the UK.

Surrey police has confirmed it is
investigating the donation of £2000
($3090) by the controversial security
unit at the heart of the pay television
piracy claims. The Australian Finan-
cial Review and the British Broad-
casting Corporation have alleged
that Operational Security, a unit
within News Corp’s technology arm,
is alleged to have promoted a wave of
high-tech pay TV piracy in an effort
to damage News Corp’s commercial
rivals. News Corp and NDS have
strenuously denied the allegations.

NDS said in a statement last week
that the £2000 payment was a “one-
off” charitable donation; Surrey
police says the money was spent on
laptops used to fight piracy.

However the Financial Reviewhas
obtained emails indicating further
payments were made to unidentified
parties through a special account
provided for in NDS budgets for mak-

Labour MP Tom Watson wants an independent investigation.

ing payments to British police. This
paper has identified an internal NDS
email sent a year after the Surrey
police payment, in which NDS execu-
tive Len Withall, a former senior
officer with the Surrey police,
requests a cash payment of £1000
under the same account.

A month earlier, former Metropoli-

Photo: AP

tan police commander Ray Adams,
who was the European chief for NDS
Operational Security, in an email to
an NDS accountant, described the
special account in the NDS budget:
“This is a contingency sum for police
informants. No claims so far. Maybe
none this year.”

In a letter to Home Secretary

Theresa May, Mr Watson said the
special account was a “cause for con-
cern”. “Such an arrangement, if
found to be true, raises many ques-
tions about policing priorities, pro-
bity, transparency and relationships
with big business,” his letter said.

“There is a clear public interest in
this ... being investigated outside the
internal mechanisms of Surrey
police.”

Meanwhile, The Observer has
reported that piracy website
thoic.com, which was secretly sup-
ported by NDS, offered users
detailed information on how to hack
rival pay TV companies in a 2001
“e-zine”, a downloadable magazine.

The ezine from the thoic website
contained two articles on how to hack
the software system used by OnDig-
ital, a rival to News’s BSkyB.

The SECA software used by
OnDigital was developed by French
broadcaster, Canal Plus, a rival of
NDS.

The articles describe steps neces-
sary for the hack and explained that a
phone call to OnDigital was also
required so the company could send a
signal to the hacker’s set-top box.

“The way to guarantee this is to
phone ... and say any of the following,

your card is not working, swap a
channel, upgrade your package etc,”
The Observer said, quoting the thoic
e-zine.

The BBC’s Panorama program
aired allegations last week that NDS
had sought to derail OnDigital by fos-
tering piracy of its pay TV service.

The pay TV company collapsed in
2001 with losses totalling more than
£1 billion.

Its downfall was partly attributed
to a massive wave of piracy.

Australia’s SBS will air the Pano-
rama episode tomorrow at 9:30pm.

The allegations have come at a dif-
ficult time for News, which is already
under investigation by Britain’s
media regulator Ofcom. The regula-
tor is investigating if Mr Murdoch
and his son James are “fit and
proper” people to have management
control of BSkyB.

The Leveson Inquiry, headed by
Lord Justice Leveson, is also investi-
gating News’s role in Britain’s phone-
hacking scandal and its relationship
with the police force.

The Australian Communications
and Media Authority is monitoring
the allegations and is understood to
be liaising with the Australian Fed-
eral Police .

Documents taken down from the cloud

Ben Woodhead

Thousands of emails detailing a cam-
paign to allegedly promote pay TV
piracy by a News Corp subsidiary
have been taken down from a docu-
ment hosting site in the US following
correspondence with lawyers for the
media giant.

The not-for-profit organisation
DocumentCloud removed the emails
after News Corp and its subsidiary
NDS said the emails contained “confi-
dential and trade secret information”.
Many of the emails are still available
on the afr.com website.

The emails appear to contradict
denials from NDS chief Abe Peled
and News Corp chief operating
officer Chase Carey that News Corp
sought to use pay TV piracy to under-
mine its rivals.

On Saturday, NDS — which has

Zigay tried to

mend fraught ties

Angus Grigg

Former Telstra chief executive Ziggy Switkowski
would have been “unsettled” if told that a News Corp
subsidiary allegedly promoted piracy against Aus-
tralian pay TV companies including Foxtel.

Mr Switkowski said yesterday Foxtel’s sharehold-
ers, which include Telstra, News Ltd and Consoli-
dated Media Holdings, were regularly fighting over
the strategic direction of the company. “They [the
allegations] are just another matter that would have
coloured our judgment,” he said. “Frankly, not too
much would have surprised us.” He said the allega-
tions, if proved correct, were “very, very unsettling.”

In the early 2000s, tension between Telstra and
News threatened to spill over into the courts. Some in
Telstra even wanted to force News to sell its 25 per
cent stake in Foxtel. At about the same time, NDS, a
News Corp subsidiary, was alleged to have promoted
a wave of pay TV piracy in Australia and overseas,
an allegation rejected by News Corp and NDS.

Mr Switkowski, who ran Telstra between 1999 and
2004, attempted to mend the Foxtel relationships.
There were many “agendas” running at Foxtel in the
late 1990s. “Telstra was in a contest with some very
sharp operators,” Mr Switkowski said. “I would have
been unsettled had I known at the time [about the
allegations of pay TV piracy].” Pay TV piracy was
not an issue he was ever told about, he said.

confirmed the authenticity of the
emails through legal correspondence
with The Australian Financial
Review and DocumentCloud -
asked that they be removed.

DocumentCloud asked Fairfax
Media, publisher of the Financial
Review, to indemnify it against any
future legal action. Fairfax Media
declined to give this assurance.

DocumentCloud is a free service
operated by journalism organisation
Investigative Reporters and Editors at
the University of Missouri. It aims to
enable newspapers, websites and
broadcasters to host documents sup-
porting investigative reports.

The website uses open source — or
community developed — technolo-
gies to scan and index information,
allowing users to quickly search
hundreds or even thousands of pages
for references to people, places,

dates, company names and key terms.

Media organisations that use the
service include News Corp’s British
masthead The Times, as well as The
Guardian, The New York Times, The
Financial Times, The Sydney
Morning Herald and the Australian

The emails appear to
contradict denials from NDS
chief Abe Peled that News
sought to use pay TV piracy
to undermine its rivals.

Broadcasting Corporation.

The Financial Review used Docu-
mentCloud’s capabilities to uncover
detailsin NDS emails of a £2000 pay-
ment the company made to Surrey
Police in the UK in September 2000

“for assistance given to us”. The email
raised further questions about News
Corp’s relationship with UK law
enforcement agencies. NDS asserted
last week the payment was a “one-off
charitable donation”.

News Corp’s UK newspaper divi-
sion, News International, is already
under intense scrutiny for its dealings
with police as part of the News of the
World telephone hacking scandal, in
which the now defunct newspaper
reportedly hacked the phones of mur-
dered school girl Milly Dowler and
many others.

Surrey Police have also faced ques-
tions over their relationship with News
of the World reporters during their
investigation into the disappearance
of the 13-year-old, whose family
reached a £3 million settlement with
News International over the phone
hacking claims in October 2011.

Since Thursday, News Corp has
marshalled its resources to push back
against the reports in the Financial
Review and on BBC program Pano-
rama, which detailed allegations of
pay TV hacking directed at News
Corp’srivals by a secretive unit within
NDS.

News Corpisinthe midst of a $US5
billion sale of NDS to global informa-
tion technology giant Cisco Systems.
In Australia, its bid to secure a
monopoly positioninthe domestic pay
TV market through the $1.9 billion
acquisition of rival Austar is before
the Australian Competition and Con-
sumer Commission.

The NDS emails show that the unit
actively engaged in hacking the tech-
nologies that Austar and Singapore-
backed telecommunications com-
pany Optus used during the 1990s
and early 2000s to combat piracy.

Martin Pick
1976 — 2012

We pay tribute to our loved and respected
colleague Martin, who died suddenly in
Melbourne on Saturday 24th March.

Martin joined us in July 2009 and made a
great contribution to our firm. He had an
exceptionally promising future. His diligence,
integrity, intellect and good company
will be missed by us all.

We express our sincere sympathy
to his family and friends.
The partners and staff of

Amrop Cordiner King

Amrop Cordiner King
- 1§

Kingston Plant Hire fined for unlicensed waste site at Diggers Rest

On 8 March 2012, KINGSTON PLANT HIRE VICTORIA PTY LTD (‘the
Defendant”) pleaded guilty in the Broadmeadows Magistrates’ Court to a
charge laid by the Environment Protection Authority (‘EPA”). The charge,
under section 27A(2)(a) of the Environment Protection Act 1970 (“the Act),
was for depositing industrial waste at an unlicensed site at Duncans Lane,
Diggers Rest, between 3 January 2009 and 23 March 2010.

Although the contract between the Defendant and the occupier was to
build up the level of the 133,000 square metre site with “clean fill” only,
as stipulated by the Hume City Council planning permit, some of the soil
deposited by the Defendant contained a small percentage of industrial
waste. The waste, which amounted to a total of 300 tonnes, was mainly
bricks and concrete but included some other items such as steel cable,
terracotta pipe and fibreglass roofing.

On 7 March 2011, EPAissued a clean up notice. Inresponse, the Defendant
drew up a remediation plan to deal with waste already deposited. The
plan also required the Defendant to inspect each new load to ensure that
no further waste accumulated on site. An EPA inspection in November
2011 confirmed that all notice requirements (including the plan) had been
complied with.

Without recording a conviction, the Court fined the Defendant $35,000 and
ordered it to pay EPA’s costs of $14,818.20.

Under section 67AC of the Act, the Court also ordered publication of this
notice.

=KPH

KINGSTON PLANT HIRE Q
BREAKING NEW GROUND

FBA 007



