The Australian Financial Review
www.afr.com e Friday 13 April 2012

FEATURES 49

that News will not answer

War of words *
The pay TV piracy story as told by News Limited

INANCIAL REVIEW

WEDNESDAY 28 MARCH 2012 W

THE WEEKEND AUSTRALIAN, APRIL 7-8, 2012
www.theaustralian.com.au

INQUIRE

A newspaper beat-up? Talk to the experts

There is not a shred of evidence
to support the AFR’s piracy claims

THE CLAIM
A secrol

ecrel unit within Rupert Murdoch’s News ¢
- . P —— & wave of bi-tech pirsey in Ausiralls that o 0
C t S C Foxtel as News was trying to take control of rml:hll,:"\h o
a ] [': l ' :vsf e 3 DUBIOUS ABOUT T} CLAIMS

1E AFR'S

KIMW,
M WILLIAMS DAVID FUNT

P CEO of News Limited, »
Secret emails Hacker a5 Ao dumat et

reveal scandal

(mow Australian Communications and

Media Authority)

Y its stories, whi
1 legations but
ground. How
A cived
p o ;
T i
i N
o ge
mat

. evidence of wrongdoin 2
Exclusive gOt Sl'UI youshould put your h'“"h surprised by the allegations, which
money where your ve been raised before. There dossa’t
Neil Chenoweth mouth is and take you

seen to be anything new. I don't recall
evidence or complaints” s

MICHAEL SPECK ™Y
Australia’s foremost K
anli-piracy ¢

“It fooks like a complete

- IS ZIGGY SWITKOWSKL beat-up. It doesn't convinee 1R BACKING THE AFR'S O ] 3
i rasb . Former CEO of Optas and then Tlstra a many el herc e N TEAFR'S CLAIMS
There.is dwis==Neation that there swere :"’Em,;')‘_'ﬁ_'ﬁ:;?h - # MICHAEL STUTCHBURY GREGHYWOOD  {
| T4

All that News saw fit to print

Neil Chenoweth and

A secret unit within Rupert Mur-
doch's News Corporation promoteda
wave of high-tech piracy in Australia L For the undercover w
that damaged Austar, Optus and Y Rupert Murdoch's pr
Foxtel as Mews was trying to take | 4 force, David Cottle w
control of the pay TV industry. the “co-ordinater” of
The piracy cost the pay TV compa- activities in Australia.
He ::]Inr{hims:ll‘ *Bond 007"

How Thhe Avstralian Financial Review ran the «

nies millionsof dollarsa year. Foxtel,

The Australian Ngws Ltd CEO found for EchoStar on three of six 0ptu§ l}ead of ‘A.nti-piracy expert’

h Kim Williams charges; judge entered permanent Television Michael Speck
newspaper nas | saw no injuction to prevent NDS pirating (1998-2001) Speaking to The Australian on Apri
dismissed allegations : evidence. Eehodtar dzcrggzg Eir'ceeddtfopggﬁtlgem Mike Lattin ‘It Iooks like a complete bea
about pay TV piracy What The Australian legal costs. Y Its f.antasyy, pure It dO?S” t
raised by The didn’t say: rubbish. It's just a convince at

. . o Mr Williams did not Telstra CEO beat-up. | was right many levels.’
series of articles December 2001, after the events Zigaqy Switkowski | know Foxtel was the opposition the Sydne
’ reported by the AFR. 19gy Switkowskl . o yaney
‘ Morning Herald on

] It never occurred but there was no evidence of it. " hgg i
The Austra_//an has NDS executive as far as | was What The Australian didn’t say: The [a?lr]celem;nt Ot}re ®
quoted various chairman concerned.” AFR has not suggested Foxtel was in convenience in
executives involved in Abe Peled What Mr Switkowski any way involved in pay TV plrcy. pirates focusing on your competitc

; : ‘NDS was - | told the AFR: Foxtel took up 5 per cent . rather than yourself . . . this appes
the pay TV industry in vindicated by 2009 | /«;ﬂ of my time. It was a rounding error. Optus Vision CEO be very low-level activity by an iso
dismissi ng the - Geoff Cousins pocket of executives.’

He also told the AFR, in the context of

trial of pirac
piracy the relationship between the Foxtel

(1995-1996) When questioned by the AFR about

allegations.

But The Australian
has been, at best,
selective in its use of
those quotes:

claims brought by
US satellite broadcaster
EchoStar, describing $19m
payments (to NDS) as costs and
damages awarded.’

What The Australian didn’t say:
No damages were awarded; the jury

surprised us.”

partners (Telstra 50 per cent, News Ltd
25 per cent, Consolidated Media
Holdings 25 per cent) that: “They [the
allegations] are just another matter
that would have coloured our judgment.
Frankly, not too much would have

‘Never heard of
anything remotely
like the allegations

apparent inconsistency in his
observations, Mr Speck said he ha
been speaking hypothetically wher
responding to the SMH.

at the time | was at Optus.’
What The Australian didn’t say:

Mr Cousins left Optus Vision two years
before the events alleged by the AFR.

to influence the sale to Foxtel of Austar 12
years later. This is to confuse the long-term
effects of helping piracy get a foothold, with
intent.

Michael Speck, described by The
Australian as a piracy expert, explained the
logic of NDS’s reported operation in a taped
interview with The Sydney Morning Herald's
Lia Timson:

“I can’t speak to the specific allegations,
however, there is [an] element of convenience
— element of convenience in pirates focusing
on your competitors rather than yourself.

“... This appears to be very low-level
activity by an isolated pocket of executives.
Um, and to a large extent the minutiae of

their activity would have gone unnoticed by
— by those around them.”

Piracy operations were about trying to
understand your criminal opponent: “In the
past, clearly — clearly, that has presented an
opportunity for some to overstep the mark.”
It was highly unlikely to occur now.

But a week later, when he spoke to The
Australian, Speck gave a different account.
There was no logic to the alleged operations,
he said: “It looks like a complete beat-up.”

Asked about his change of views, he said
his earlier comments had been
“hypothetical”.

The obvious person to ask for comment
would be Tom Mockridge, head of Foxtel at

the time, before he went on to head Sky
Italia, which is also now embroiled in a
criminal trial of a hacker and an anti-piracy
expert, both of whom were on the NDS
payroll.

There is no suggestion that Mockridge,
now running News International in Britain,
knew about these activities — that’s the point
of running a covert operation, and Foxtel
and Sky Italia were the victims in these cases.

However, the new head of Foxtel, Richard
Freudenstein, has waded in to dismiss the
reports. He was in London at the time, but
unlike Williams, he had met members of the
Operational Security team. As well, the team
was partly funded by BSkyB when

Freudenstein was its deputy chief executive.

Freudenstein makes a number of
innocuous appearances in the emails from
1999 to 2002 in correspondence with OpSec
UK chief Ray Adams.

BSkyB executive Sharon Southwell-Gray
oversaw the relationship with OpSec. The
money BSkyB provided to OpSec to fight
piracy included half the budget for the fund
for “payments to police informants”.

But Freudenstein told the AFR this week:
“I was not the executive responsible for the
Sky/NDS relationship in relation to
management of piracy and I have no
knowledge of the payments referred to in your
email.”

plagues a former “RSL club on steroids’

the stories was Peter Grimshaw, then the chief
media adviser to NSW Premier Barry O’Farrell
and a former media and government relations
adviser at the casino for 16 years.

In different circumstances, those suspicions
might never have been aired publicly. The
casino regulator told the Gaming Minister
George Souris on December 15 that it had
found The Star should keep its licence.

It seemed a return to business as usual. But,
unbeknown to the regulator, The Star was in
the midst of a scandal. Two days earlier, Mullin
had received a phone call in Hawaii informing
him that two women had accused Vaikunta of
sexual harassment.

The Star kept a lid on the controversy until a
six-week internal investigation substantiated
the claims, including an incident involving
serious physical touching and a series of
comments, all but one of which were found to
be sexual in nature.

On February 2, Vaikunta was sacked. He
fled overseas as the story broke. The gaming
authority launched a fresh investigation on
February 16 into the circumstances
surrounding his departure.

James Packer chose February 25 to
announce he wanted to build a $1 billion hotel
and casino complex at Sydney’s Barangaroo
development. As part of the plan, he needed to
seize control of Echo, which has Sydney’s
exclusive casino licence until 2017.

O’Farrell was effusive about the proposal.

The controversy at The Star appeared to
recede until, on March 2, Echo leaked texts and
emails between Grimshaw, O’Farrell’s chief
media adviser, and his girlfriend, who, it
transpired, was one of two women who had
complained about Vaikunta. A former human
resources executive at The Star, she was sacked
days after Vaikunta.

O’Farrell accused the casino of waging a

smear campaign against a sexual harassment
victim. The company, in turn, after initially
denying it was the source of the leaks, said it
was protecting its commercial interests in the
face of a sustained negative media campaign.

It gave Packer a free kick at Echo’s
management, and he called for heads to roll.

The texts revealed Grimshaw and his
girlfriend had plotted for months about how to
remove Vaikunta from his position, although
there is scant evidence the pair followed
through with any of their plans.

Grimshaw texted his girlfriend on November
23, as the casino regulator neared the end of its
licence review, that he was confident Vaikunta,
whom he dubbed “Mr Nasty”, would lose his
job.

The casino regulator widened its review on
March 26 to consider the revelations.

Grimshaw spent a damaging two days in the
witness box at the regulator’s five-day public

hearing, which concluded on Wednesday. Echo
released texts in which Grimshaw told his
girlfriend that O’Farrell, then NSW Opposition
Leader, wanted to “smash” The Star.
Grimshaw resigned after giving evidence.

Only then did the focus shift back to The
Star. Mullin, who took the stand on
Wednesday, appeared to smirk when asked
about the change in culture at the casino under
his management. One witness described it as
“pussy, podium dancers ... [and] sport stars”,
accusing Vaikunta of having a drug habit
which led him to be nicknamed “Sniffing Sid”.
Vaikunta denies ever taking drugs.

Mullin said the changes had been
misrepresented, adding outside the hearing
that Echo was not “at war” with the O’Farrell
government and he did not believe the brand
was damaged irreparably.

Time will tell, and Packer will be reading

intently when the regulator reports on April 30.
FBA 049



