The Australian Financial Review
Friday 13 April 2012 e www.afr.com

Rear Window

Edited by Joe Aston

rearwindow@afr.com.au

Mee‘hna} with A bt e

Fed‘w\% ?rivi\,echﬁék
N

7, Depmc\s, s she shill

e conl Msi.o ws?..

Cern, Gail- make it on list

And Paul Keating thought the Senate was
unrepresentative swill. The meeting between Julia
Gillard, state premiers and senior business
leaders yesterday was far more interesting for its
contentious invite list than for any material
achievements or revelations.

First the banks. Cameron Clyne may have
broken up with his competitors but certainly not
with the ALP — he’s close to Wayne Swan and
employed George Wright until he left NAB last
year to become Labor’s national secretary. Tick.
Westpac’s Gail “Cleopatra” Kelly — who gets along
well with Finance Minister Penny Wong — also got
a guernsey. But Which bank was persona non
grata? Just the nation’s biggest, CBA.

Long-time Labor man and PacBrands chairman
James McKenzie scored an invite but that was the
extent of the (non-supermarket) retail contingent.
Where was DJs? Or Myer? Even Westfield?

And Google’s Aussie chief Nick Leeder has

BOF dines upmarket

A Last Supper of sorts before the COAG love-in
today? NSW Premier Barry O’Farrell became the
latest VIP to drop in for dinner at Sydney’s
newest restaurant sensation, Matt Moran’s
Chiswick in Woollahra, on Wednesday night.

BOF'’s fellow COAGer and Origin Energy chief
executive, Grant King, was also in the house,
and looked about to interrupt BOF's meal before
he thought the better of it.

Seven Network’s new recruit Kerri-Anne
Kennerley was there too, although that’s no
surprise given her house adjoins the place —
thankfully she left via the front door rather than
over the back fence.

On Rear Window’s few visits so far, we've
seen the likes of News Ltd chief Kim Williams
with his wife Catherine Dovey, Seven Network
First Lady Skye Leckie and the planning-to-be-
penniless Caliburn chief, Simon Mordant.

Herewith, another milestone in the inexorable
decline of the once-great department retailer
David Jones.

since its formerly downmarket arch-nemesis
Myer returned to the ASX after its dance with
private equity pirates TPG, the DJ’s share price
sank below its principal competitor’s.

the close of trading Myer was priced at $2.32
with a market cap of $1.35 billion compared to
David Jones trading at $2.26 and a market cap
of $1.19 billion. DJ's stock has slid 4 per cent
this year while Myer’s is up 20 per cent.

Paul Zahra’s new slogan “Was. Is. Always” is
starting to look a little silly. Maybe he should
bold the first word and lose the second two?

Coming up smiling

Ten Network’s new chief executive, James
Warburton, reported his first results yesterday.

And while the news was bad — a 40 per cent
drop against last year’s first half — he certainly
wasn't pointing any fingers at his predecessor,
chairman and largest shareholder Lachlan
Murdoch (who was sitting incognito at the back
of the room), lavishing him with praise for
reducing the company'’s cost base and
“refocusing the news strategy”. No mention of
the George Negus experiment, obviously.

The announcement was held in a studio
where the Breakfast and Ready, Steady, Cook

come a long way since leaving his mid-level News
Ltd post a few months ago — he pipped all of the
mainstream media bosses for a seat at the table.
Unless you count David Thodey. He's certainly
turned things around for Telstra in Canberra —
could you imagine Sel Trujillo being on the list?

One only assumes the odd-bod selection was
a Bruce Wolpe special. He's now the PM'’s adviser
on “pbusiness liaison” but funnily enough Wolpe
never had much time for business liaison during
his time in business — as a Fairfax executive his
principal activities were as Barack Obama’s
spokesman on Sky News Australia. Rear Window
wonders how many votes he rustled up.

The newest addition to COAG, Queensland
Premier Campbell Newman, raised a few eyebrows
when he rolled into the meeting an hour late. He
put his tardiness down to “shaping his new
Cabinet”.

Is that some kind of euphemism?

: programs are filmed. With Warburton’s matinee

: idol smile, and the average CEO tenure being

3.8 years, could his career yet segue in front of

: the camera? We'll call it a reverse Eddie Mcguire.

. Getting rich at Austar

: With James Warburton calling Ten’s turnaround a
two-year project, he might be waiting some time
: for a big fat bonus. Luckily for him, his better

. half is doing her bit for the family finances.

Nikki Warburton, Austar’s group director of

: product, sales and marketing, will soon land a
: healthy payout for her shares now the merger
with Foxtel has finally been approved by the

: Australian Competition and Consumer

: Corporation’s chief Rod Sims.

She’s got nearly 4 million shares worth a cool

* $6 million at the $1.52 takeover price.

: Corporate development chief Deanne Weir holds
7.3 million, giving her an even bigger stake than
: CEO John Porter, whose 6.36 million shares —

DJs sinks below Myer

: are splitting $45 million on nearly 30 million

: shares for the biggest successful takeover since
Foster’s was bought out by SABMiller last year.
After the bell on Wednesday, for the first time :
. severance payments worth up to two years’
* remuneration written into their contracts.

. Latham blasts the 0z

Yesterday only deepened the pain for DJs - at :

: Labor’s shy and retiring former federal leader (and
: Fin Review columnist), Mark Latham, has

: unloaded on The Australian newspaper in a

: column in Spectator Australia, released today.

held indirectly — are worth nearly $10 million.
All up the highest paid execs and directors

And that’s before you even factor in

Rear Window doesn’t mind a bit of argy-bargy

but even we flinched a little at the decibels.

“The Australian ... spends an inordinate

: amount of time and space highlighting the

- mistakes of its media rivals,” he writes. “This

: once great national institution has become as
: embarrassing as a Labor caucus convention in
Queensland ... With some of the stories it

: publishes, one needs to look at them a dozen

: times to clear away the sense of absurdity.”

Latham accuses the newspaper of having a

. “serious cultural problem: inattention to detail and
: sloppy research”. He reserves special attention
for the paper’s opinion writers George

: Megalogenis and Graham Richardson, whom he

1 accuses of using incorrect statistics from

. Wikipedia as the basis for their political analysis

* and calls the Strewth column by James Jeffrey “the
: work of a simpleton”. Here's hoping he doesn't

: read Rear Window.

T'he questions

Allegations of pay TV piracy have been met with sound and fury, but fail
to address the issues raised, writes Neil Chenoweth.

wo and a half weeks ago The
Australian Financial Review and the
BBC Panorama program reported
on a secretive arm of News
Corporation.

Operational Security, a group composed of
former police and intelligence officers and
hackers employed by technology company
NDS Limited, was reported to have
promoted piracy of News Corp’s pay TV
rivals in undercover operations across the
world, including Australia.

Panorama had filmed former NDS
hackers confirming that software coding
keys for pay TV rivals had been provided to
piracy websites, including The House of Ill
Compute, covertly run by NDS.

Days later, News Corp chairman Rupert
Murdoch used his Twitter account to call the
reports “lies and libels” and said News was
preparing to “hit back hard”.

It was the signal for a torrent of outraged
responses by News Limited’s national daily
newspaper, The Australian.

Central to the responses was the allegation
that the AFR’s reports were motivated by
commercial rivalry. They said there was not a
shred of evidence, while at the same time
NDS’s lawyers have been demanding that the
14,000 NDS emails which underwrite the
reports (some of which have been posted
online at afr.com) be hidden from view.

Two weeks later, the core issues raised by
the AFR have not been addressed; the
questions go unanswered. The AFR has been
putting them to NDS, and later News Corp,
since last August. They have declined to
answer. One of NDS’s few responses was a
two-line email which began, “We are
surprised by the tone of your questions.”

The central thesis of the AFR articles was
that Operational Security moved in a secret
world where its operatives were never called
to account, never needed to explain. And
today there is still no accounting.

Instead NDS executive chairman Abe
Peled has made public comments, claiming
that the allegations have been “tested to
destruction” in US courts, where NDS was
“vindicated” in a 2008 trial in which its
accuser, satellite broadcaster EchoStar, was
forced to pay $19 million “damages”.

But NDS was not vindicated and it did not
receive damages. A California jury found
against NDS on three of six charges, and the
judge ordered a permanent injunction against
NDS in a fourth.

NDS succeeded in persuading the jury not
to award damages. The trial judge awarded
$5 million legal costs against NDS, but the
Appeals Court reversed this and instead
ordered EchoStar pay NDS $18.9 million in
legal costs.

The fact remains that five of the largest
satellite broadcasters — EchoStar and
DirecTV in the US, Canal Plus and
Sogecable in Europe, and MEASAT in
Malaysia — were so convinced that NDS

had promoted piracy that they separately
lodged lawsuits against the News subsidiary.
On each occasion they claimed NDS’s actions
cost them upwards of $1 billion.

Two of the lawsuits died of attrition, the
other two ended when News bought the
company, or parts of it.

Was all of this just the work of jealous
competitors, as NDS has always claimed?

Pay TV piracy has become deeply
embedded in Australia. The real question that
News has not addressed is: what was
Operational Security’s role in kickstarting
that pirate culture?

Why did OpSec’s Avigail Gutman protect a
Sydney hacker from 1999 through to 2000,
providing him with piracy materials in her
anxiety to ensure he developed a hack for the
security smartcards of NDS’s rival, Irdeto,
used by Austar and Foxtel?

That might not have been illegal at the
time, but why did she then ask her colleague
Ray Adams to obtain confidential telephone
records of the same hacker, which, as she told
Adams, was against the law?

And why did NDS use its own pirate
website, The House of 111 Compute, to

There is [an] element

of convenience in pirates
focusing on your
competitors rather

than yourself.
Michael Speck, piracy expert

publish keys to unlock security smartcards
for OnDigital, Austar and other rival
broadcasters?

And then there is the $40,000 paid out
through the budget item OpSec had for
“payments to police informants”. Who got the
money, and what was it for?

These are simple questions.

News Ltd has had two responses.

The first approach was to ask those who
were not there.

News Ltd chief Kim Williams said: “I saw
no evidence” in his years at Foxtel. But he
arrived two years after the events in question.

Geoff Cousins “never heard anything
remotely like the allegations”, when he ran
Optus Vision. But, as he said, he had left two
years before the events.

Former Telstra chief Ziggy Switkowski was
wheeled in (“It never occurred as far as I was
concerned”). Days before he had told the
AFR that, given the relationship with News
at the time, “frankly, not too much would
have surprised us”.

News Ltd’s second tack has been to answer
the wrong question. It first suggested the AFR
alleged that Foxtel was privy to OpSec’s
moves, and second that this was a grand plan

Trouble on the tables

Michaela Whitbourn

n a wet night in October last year, The
Star was born. Echo Entertainment

Group, the owner of the casino formerly
known as Star City in Sydney’s Pyrmont, had
spent nearly $1 billion trying to rid the
sprawling gambling den of its reputation as an
“RSL club on steroids”.

A star-studded launch party drew a crowd of
800 VIPs — including Stevie Wonder, Elle
Macpherson, Leonardo DiCaprio, and Russell
Crowe — to the harbour city’s only casino.

The revamp came not a moment too soon.
The 16-year-old Star City was down-at-heel,
even grubby. Daily visitors had dropped by a
third over the previous decade to 24,000
—about half as many as were drawn to James
Packer’s Crown Casino in Melbourne.

The Star, renamed about six weeks earlier,
now boasted a glassy new facade and a brassy

new image. It was “fast, fresh and fun”, in the
words of the casino’s managing director Sid
Vaikunta, who was recruited in 2009 by his
friend Larry Mullin, the newly installed chief
executive of Echo Entertainment and a former
president of Borgata Casino in Atlantic City.
But trouble was already brewing.

In 2010, Vaikunta was the subject of at least
two internal investigations into claims of illicit
drug use, as well as allegations he had been so
drunk on one occasion he had to be carried
from the casino. None of the claims was
substantiated, but rumours of drug use
persisted.

Then, in the weeks before its lavish relaunch,
negative stories about The Star started
appearing in Sydney newspapers, coinciding
with a five-yearly licence review of the casino
by the Independent Liquor and Gaming
Authority.

Casino management suspected the source of

FBA 048



