
SBA 019

The Australian Financial Review
www.afr.com ● Thursday 14 February 2008 19WORLD

News subsidiary in piracy tangle

Feature, page 76 ■

Allegations of skulduggery
surrounding the hacking
of set-top boxes are soon
to be aired in court, writes
Neil Chenoweth.

The EchoStar
complaint cites
testimony by former
satellite pirates as
well as an explosive
series of internal
emails between
NDS executives.

EchoStar satellite dishes in the Queens borough of New York. Photo: BLOOMBERG

NDS Group, the secretive Israeli-
based company that makes the
smartcards that secure Rupert
Murdoch’s global satellite network,
is facing a $US1 billion damages
claim over allegations it operated a
worldwide conspiracy to leak the
trade secrets of rivals and clients.

The case against the News Corp
subsidiary, which will be one of the
largest industrial espionage trials
heard in the US when it goes before
a jury in California District Court
on April 8, will explore the murky
world of hackers and counterfeiters
who produce forged smartcards for
set-top boxes that defraud pay TV
networks around the world of more
than $US5 billion ($5.5 billion) a
year.

NDS has a controversial history
of using former spies, military
intelligence officers, police officers
and hackers to fight the satellite
pirates who are constantly trying to
unlock the secrets of the
microprocessors on its cards to steal
access to satellite programming.

In the current case, US broad-
caster EchoStar Satellite Corp and
NagraStar, the NDS rival that
makes EchoStar’s smartcards, are
claiming that NDS, overwhelmed by
piracy that threatened to destroy its
business in the 1990s, instead turned
its covert network against rival
broadcasters.

EchoStar and NagraStar claim
NDS leaked the security codes of
their smartcards to pirates to further
its own corporate objectives ±
something strenuously denied by
NDS, which says it employed
hackers only as part of its anti-
piracy investigations.

The EchoStar complaint cites
testimony by former satellite pirates
as well as an explosive series of
internal emails between NDS
executives in which they refer to
alleged efforts to hack not only
EchoStar smartcards but also access
cards produced by French group
Canal Plus and South Africa’s
Irdeto group, which made
smartcards for Foxtel before being
replaced by NDS.

NDS has sought to restrict access
to the damaging emails that it says
are confidential documents
obtained from a hard drive stolen
from a laptop of NDS’s then
European security chief, former
Scotland Yard commander Ray
Adams, in May 2002.

Six years ago, Canal Plus raised
similar industrial espionage claims
against NDS. Through 2002, NDS
found itself enmeshed in various
allegations of fraud and impropriety
raised by US satellite groups

EchoStar Communications and
DirecTV, Spanish broadcaster
Sogecable and Malaysian operator
Astro, and investigations by
struggling British group ITV Digital,
while in California a grand jury
subpoenaed documents relating to
the Canal Plus claims.

NDS was outraged by the
allegations, which it said were all
baseless attempts to damage its
business. NDS emerged untouched
± Canal Plus dropped its case after
News Corp bought its Italian pay
TV arm Telepiù; DirecTV and NDS
dropped fraud claims against each
other after News bought a
controlling stake; ITV Digital
collapsed; and the grand jury
investigation was transferred to
another jurisdiction and dropped.
Yet while the other lawsuits
dropped from sight, EchoStar and
Sogecable continued their separate
courses towards a trial.

The EchoStar case is being closely
watched by the world’s largest
smartcard producer, Swiss high-tech
giant Kudelski, which owns half of
NagraStar and provides the Nagra
technology that is at the centre of the
dispute.

The case has the capacity to
embarrass James Murdoch, who is a
former NDS director. Last month,
in one of his first moves as head of
News Corp Europe, James paid
A287 million ($461 million) for a
14.6 per cent stake in German pay
TV group Premiere ± a move that
analysts predicted would lead
Premiere to dump its long-term
contracts with Kudelski and switch
to NDS.

Last week Premiere claimed in a
public statement that its Nagra
smartcards had been hacked,
prompting a fall in Kudelski stock.
Yesterday German newspapers
reported two men had been arrested
near Hannover over the hack.

Kudelski took the share price hit

on the eve of the EchoStar trial,
which will air internal NDS
correspondence from 1998 that
details NDS’s plan to hack Irdeto
cards, which at the time were used
by Premiere, in a way that was
‘‘effective and untraceable’’.

The case will also raise scrutiny of
the level of related-party
transactions between NDS and
News Corp associates, which last
year accounted for three-quarters of
NDS’s $US709 million total
revenues ± up from $US107 million
in 1998, when EchoStar says NDS
began releasing its rivals’ source
codes to satellite pirates.

NDS, which is 72 per cent owned
by News Corp, is listed on Nasdaq
and valued at $US3 billion. It has
three News Corp directors on its
seven-member board, including
News finance director David
DeVoe, News general counsel
Lawrence Jacobs and Rupert
Murdoch’s personal lawyer,
Arthur Siskind.

NDS and News Corp did not
reply to questions this week.

The EchoStar lawsuit quotes
NDS emails from 1998 which
suggest that NDS should encourage
a new round of hacking of its own
smartcards as a means of avoiding

budget cutbacks and of convincing
their clients of the need to fund the
expensive covert operations.

In one exchange, NDS’s Ray
Adams wrote: ‘‘The one hostage
that we carry into all these
deliberations is the weaknesses in
our technology . . . Yossi [Tsuria,
NDS’s chief technical officer]
admits that our cards are even more
vulnerable to attack than anyone
realised before . . . So given that the
technology can be hacked very
quickly what do we do? . . . What we
need is support. In the main that is
money, money, money.’’

NDS has accused EchoStar of
concocting a far-fetched scheme in
its case that is ‘‘long on
inflammatory rhetoric but lacks any
admissible evidence’’. It says the
emails quoted by EchoStar must be
disregarded because the documents
were stolen from NDS.

As part of a global pursuit of
witnesses for the California case, in
a related action NDS lawyers told a
Vancouver court last September that
in May 2002, at the time that Adams
left NDS, the hard drive of his
laptop computer had been stolen
from his car. It included more than
26,000 pages of confidential
documents ± including reports on
NDS’s covert operations with
hackers.

According to a report by
journalist Susan Lazaruk in
The Province, NDS told the British
Columbia Supreme Court that the
hard drive had been obtained by
Plamen Donev, a hacker formerly
with the Bulgarian military. Donev,
who was also allegedly on the NDS
payroll, was said to have supplied a
copy of the CDs to Canadian pirate
Gary Tocholke. But NDS told the
court that when their lawyers
demanded he return the CDs to
NDS, Tocholke said he had lost
them.

In California, NDS lawyers have

secured orders to seal any further
references to the emails and have
applied to have them barred from
the trial. EchoStar and NagraStar
say they obtained the NDS
documents from a range of sources.

Last year’s C7 trial in Australia
revealed that News has a double
delete policy on emails, which may
mean NDS has no other record of
the emails.

NDS now appears to be saying
the EchoStar documents are
forgeries. Last week NDS lawyers
described EchoStar’s case as being
supported by ‘‘unauthenticated and
highly suspicious documents’’.

In a heavily redacted statement
filed to the court, the NDS lawyers
say parts of EchoStar’s case are
supported ‘‘only by documents that
plaintiffs claim were produced by
NDS . . . NDS produced the
documents in this case under its
obligations to produce any
potentially relevant and responsive
materials, but no one at NDS has or
could authenticate the documents
. . . Because these documents are
unauthenticated . . . . and are likely
forgeries, they are not admissible at
trial and cannot be considered
evidence . . .’’

EchoStar claims that Chris
Tarnovsky, the hacker who figured
in the Canal Plus case, posted the
NagraStar codes on pirate websites
in December 2000. But NDS says
there is no evidence except
inadmissible hearsay for this.

Reginald Scullion, a Canadian
satellite pirate who identified
Tarnovsky as the poster in an
affidavit, died last year before he
could be deposed. NDS says he was
embittered against NDS. Even if
Tarnovsky did post the codes, NDS
was not liable because it was outside
the terms of Tarnovsky’s
employment.

NDS says actions in the 1990s are
barred by the statute of limitations
and its lawyers have sought to
restrict EchoStar referring to the
earlier period with details which
they say might ‘‘inflame the jury’’.

NDS has stood by its employee,
Tarnovsky. According to documents
cited in EchoStar’s current claim,
NDS’s US security chief, John
Norris, continued to supply
Tarnovsky with expensive electronic
equipment that could be used for
hacking through 2002, despite the
Canal Plus lawsuit.

In one case, receipts show that
on January 9, 2002, Norris bought
an electronic probe that he sent to
Tarnovsky. On the same day in
Paris, NDS chief executive Abe
Peled was meeting with Canal Plus
Technologies chief François
Carayol in Paris to deny
complaints about Tarnovsky’s
work as a hacker.

Sogecable’s separate case against
NDS is due for trial next year.

nchenoweth@afr.com.au

Dissolution paves way for early election in Malaysia

AFP

Malaysian Prime Minister Abdullah
Ahmad Badawi dissolved parliament
yesterday, paving the way for snap
elections in which the ruling
coalition’s majority is expected to fall.

Mr Abdullah’s popularity has
plunged as the nation is beset by
mounting racial tensions, street
protests, anger over rising fuel and
food prices and high crime rates.

Announcing that the king had
consented to dissolve parliament,
Mr Abdullah indicated he did not
expect a repeat of the landslide in
2004, when the Barisan Nasional

coalition won about 90 per cent of
parliamentary seats.

‘‘2004 was a special election and it
was extraordinary. I pray that BN
will get at least two-thirds of the
votes in the upcoming election,’’ he
told a press conference. I hope voters
will understand the issues affecting
our country objectively.’’

But leading opposition figure
Anwar Ibrahim said it was shameful
that the government was holding
snap elections before he was allowed
to stand for office. He will be
ineligible to stand because of a ban.

‘‘It is unprecedented that you
would call elections after 31§2 years
with a more than two-thirds
majority,’’ he told reporters.

Mr Anwar, a former finance
minister, was sacked and jailed in
1998 on corruption and sodomy
charges that have been widely con-
demned as politically motivated.

The sodomy conviction was qua-
shed but the corruption count bars
him from politics until April. 1

The government’s term expires in
May 2009 and some commentators
said it was going to the polls early to

ensure Mr Anwar could not contest.
Voting must be held 60 days after

parliament is dissolved, but the
government traditionally allows just
a two-week campaign period, which
would mean a ballot in early March.

Mr Abdullah appealed for calm
during the campaign, in an apparent
reference to public rallies over the
past few months that police have
broken up with tear gas and water
cannon. He heads the United
Malays National Organisation,
which leads the National Front,
a multiracial coalition that holds

200 of the 219 seats in parliament.
The Chinese-based Democratic

Action Party holds 12, PAS, the
fundamentalist Islamic party, has six
and Keadilan, which is led by Mr
Anwar’s wife, Wan Azizah Ismail,
has one seat.

DAP parliamentary opposition
leader Lim Kit Siang condemned the
election announcement, which falls
during celebrations for Chinese new
year. ‘‘It shows a disregard and
insensitivity of the diverse cultures
and religions in the country,’’ he said.


